شفاف‌سازی، مزیت‌ اجرای دستورالعمل درج قیمت تولیدکننده بر روی کالا است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به بیان مهمترین مزیت‌های اجرای دستورالعمل درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها پرداخت و گفت: شفافیت در اطلاعات اقتصادی، کاهش قیمت تمام شده کالا برای اصناف و حذف واسطه‌های غیر ضروری از دیگر مزایای اجرای این طرح است.

به گزارش اگزیم‌نیوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «عباس تابش» درباره ابلاغ دستورالعمل درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها در هفته جاری، افزود: این تصمیم از سوی وزارت صنعت و با تاکید وزیر صمت اتخاذ شده و به منظور شفاف‌سازی قیمت، تولیدکننده باید بر روی کالاهای خود، قیمت درب کارخانه را درج کرده و فروشگاه‌ها و واحدهای صنفی نیز مکلف به درج قیمت مصرف‌کننده هستند.

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، هدف از اجرای این طرح را شفاف‌سازی قیمت‌ها و بهره‌مندی قانونی و منطقی هر یک از عوامل زنجیره تولید، توزیع و عرضه از سودهای مصوب قانونی و همچنین کاهش بهای پرداختی توسط مصرف کنندگان برشمرد و اظهار داشت: درج و نصب برچسب قیمت توسط آخرین حلقه توزیع کالاها باعث بهره‌مندی از نرخ‌های رقابتی برای مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بوده و اعمال مدیریت فروش از مزیت‌های طرح مذکور خواهد بود.

وی ادامه‌داد: قیمت مصرف کننده درج شده روی بسیاری از کالاها قیمتهای واقعی و قانونی نیستند و اکثر آنها قیمت‌هایی است که با توافق واحدهای تولیدی و واسطه‌ها و فروشگاه گذاشته می‌شود و درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها باعث می‌شود که دست واسطه‌ها کوتاه شود و قیمت‌های کاذب از میان برود.

حذف برچسب تخفیفات قیمت غیر واقعی فروشگاه‌های زنجیره‌ای

تابش خاطرنشان‌کرد: با اجرای این طرح، فروشگاه‌های زنجیره ای باید برچسب تخفیفات قیمت غیر واقعی را از روی قفسه‌ها حذف کنند و همان قیمت مصرف‌کننده روی کالا، در معرض دید عموم قرار گیرد.

به گفته وی، این کالاها شامل هفت کالای سوپرمارکتی چون دستمال کاغذی، آب معدنی، آب‌میوه‌ها، نوشابه گازدار، ماءالشعیر، پودر لباسشویی، پوشک بچه و هفت قلم کالاهای سرمایه ای شامل انواع لوازم خانگی کوچک وبزرگ مانند غذاساز، نوشیدنی‌ساز، چرخ گوشت، مایکروویو، تلویزیون، یخچال فریزر و ماشین لباسشویی است.

تابش گفت: تصمیم گرفته شده تا کالاهایی که بازارشان رقابتی است انتخاب و اطلاع رسانی قیمت به جای کارخانه در مرحله عرضه به مصرف کننده اجرا شود که البته فاز نخست اجرای این طرح شامل کالاهایی می‌شود که سهم و نقش قابل توجهی در سبد هزینه خانوارها ندارند.

معاون وزیر صمت با اشاره به الزامات بهبود نظام توزیع، تصریح‌کرد: متولیان فروشگاه‌ها در برخی موارد حجم بالایی از کالاهای خود را با تخفیف های غیرواقعی ۲۰ تا ۵۰ درصد و در قالب طرح های تخفیفی و حراج عرضه می کنند که البته انتقاداتی به عملکرد این فروشگاه‌ها مبنی بر احتمال تبانی با تولیدکننده و درج قیمت واقعی روی اجناس فروش کالاها مطرح است.

تابش خاطرنشان‌کرد: پیش از این بسیاری از تولیدکنندگان در برخی مواقع کالاهای خود را با تخفیف ویژه و حتی زیر قیمت تمام شده به فروش می‌رساندند که به دلیل درج قیمت مصرف‌کننده روی کالاها، این تخفیف در بیشتر اوقات به صورت کامل به شبکه توزیع خرده‌فروشی می‌رسید و مصرف کننده هیچ سودی نمی برد.

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان بیان‌داشت: این تصمیم بر اساس ضرورت شفاف‌سازی و روان‌سازی نظام قیمت‌گذاری و روزآمدسازی شیوه‌های نظارت در بازار و همچنین لزوم اطلاع‌رسانی دقیق در مورد قیمت کالا به مصرف‌کنندگان است.

کد خبر 49129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =