بخش خصوصی خواستار حمایت مجلس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ از سوی دولت به مجلس، تاکید کرد که بخش خصوصی خواستار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، مسعود خوانساری صبح امروز (سه‌شنبه)و در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی فقط رانت و فساد را افزایش می‌دهد و کمکی به بهبود اوضاع اقتصادی کشور نمی‌کند، افزود: در مقابل ایران در سال ۹۷ علیرغم کاهش شدید ارزش پول ملی به دلیل جهش نرخ ارز، نتوانست از این موقعیت بهره‌مند شده و با کاهش صادرات مواجه شد.

وی با اشاره به روند نزولی شیوع ویروس کرونا در دنیا و ایران اظهار داشت: کاهش شیوع ویروس کرونا و کم شدن مرگ و میر مرتبط با آن، اثرات اقتصادی و اجتماعی خوبی را داشته و نگرانی و استرس بین مردم کاهش یافته است.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: دولت با عزم جدی واکسیناسیون را انجام داد، اما باید توجه کنیم که بعد از کنترل شیوع ویروس کرونا و مرگ و میرهای ناشی از آن، مهمترین موضوع و اولویت کشور مسائل اقتصادی است.

خوانساری با بیان اینکه مهار تورم مهم‌ترین موضوع اقتصادی در کشور است، گفت: هنوز ایران با تورم بالای ۴۰ درصدی مواجه است، هرچند تورم ظرف ماه‌های گذشته با کاهش مواجه بوده، ولی براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، تورم در ایران ۴۴ درصد است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: تورم در ایران نگران کننده است؛ اما خوشبختانه دولت در لایحه بودجه سال آتی به این موضوع توجه کرده و امیدواریم مجلس نیز همراهی لازم را با دولت به وجود آورد تا بتوان مازاد بر این کنترلی که از سوی دولت در حال انجام است، بودجه‌ای ارایه شود که تراز بوده و در سال آینده کشور با کسری کمتری مواجه نباشد و به تبع آن تورم هم کاهش یابد.

وی اظهار داشت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در لایحه بودجه مطرح است که تقاضای ما این است که مجلس همراهی کرده و در سال آینده، ارز تک نرخی داشته باشیم، این در حالی است که این ارزها علاوه بر رانت و فساد، اثرات مخربی در تولید دارد و امیدواریم در موضوع حذف ارزهای ترجیحی مجلس هم همراهی لازم را صورت دهد.

خوانساری از خواسته فعالان اقتصادی برای رفع تحریم‌ها و مذاکرات برجام خبر داد و گفت: رویکرد تعاملی ایران باید با دنیا صورت گیرد، چرا که تحریم ضربات جبران ناپذیری را بر اقتصاد ایران وارد کرده و بین ۱۰ تا ۲۰ درصد هزینه مبادله را اضافه کرده؛ ضمن اینکه تجار مجبور هستند که کالاها را با قیمت بالاتری خریداری کرده و در مقابل، صادرات ارزان‌تری داشته باشند؛ در حالی‌که اگر این ده‌ها میلیارد دلاری که این‌گونه هزینه می‌شود وارد تولید شود، به طور قطع نتیجه بهتری خواهد داد.

رشد ۲۰ درصدی صادرات ترکیه با کاهش ارزش لیر

وی با اشاره به تحولات صورت گرفته در همسایگان ایران گفت: شاهد کاهش ارزش لیر در ترکیه بوده‌ایم اما نکته مهم آن است که ترکیه توانسته از این موقعیت استفاده خوبی کرده و افزایش نرخ ارز، بر رشد صادرات این کشور موثر بوده و صادرکنندگان حداکثر استفاده را بردند؛ یعنی در ماه اکتبر صادرات ترکیه ۲۰ درصد رشد کرده است و پیش‌بینی این است که تا آخر سال میلادی جاری، رقم صادراتی این کشور به ۲۲۰ میلیارد دلار برسد که این بی‌سابقه‌ترین رقم صادراتی است که برای ترکیه رقم خواهد خورد.

خوانساری گفت: اتفاقات سال ۹۷ و جهش جدی نرخ دلار در اقتصاد ایران حکایت از آن دارد که ایران علیرغم کاهش ارزش پول ملی خود نتوانسته از این موقعیت به نفع صادرات بهره گیرد و متاسفانه علیرغم کاهش ارزش پول ملی، ایران نتوانست از این موقعیت به نفع ارزآوری خود سود ببرد.

خوانساری با بیان اینکه قیمت جهانی مواد غذایی در دنیا با افزایش چشمگیری مواجه بوده که این رشد، بعد از سال ۲۰۱۱ بی‌سابقه بوده است، گفت: بیشترین افزایش قیمت در حوزه گندم بوده که علاوه بر افزایش تقاضا، دلیل آن کاهش صادرات کانادا و روسیه بوده است.

کد خبر 48984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =