تدوین نقشه راه صادرات کشور

رئیس کل سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اهمیت توسعه پایدار صادرات، گفت: دولت نقشه راه دقیقی برای صادرات تدوین کرده که در آن بخش‌های زنجیره تولید تا صادرات، فروش و برگشت ارز و همچنین چالش‌های آن مشخص شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اگزیم نیوز، علیرضا پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت صبح امروز(دوشنبه)و در مراسم روز ملی صادرات، افزود: تقویت منابع مالی ارزی و ریالی جهت توسعه پایدار صادراتی از اهم برنامه های این سازمان برای توسعه پایدار صادرات است.

معاون وزیر صنعت با بیان آنکه پیش نیاز جهش صادرات کشور، هماهنگی کامل دولت و حمایت‌ همه جانبه از حوزه صادرات است، از درگیری ۲۶ دستگاه اجرایی در فرایند صادرات خبر داد و اظهار داشت: تلاش ما در سازمان توسعه تجارت این است که پنجره واحد صادرکننده در دولت باشیم تا هم‌افزایی در دولت برای تسهیل صادرات فراهم شود.

وی گفت: حمل و نقل یکی از گلوگاه های صادراتی است که باید به طور جدی به آن پرداخته شود؛ ضمن آنکه در حوزه ریلی مشکلات عدیده ای داریم که حل آنها باید در اولویت قرار بگیرد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران اذعان داشت: هزینه ۱۰ درصدی در لجستیک، می‌تواند حجم صادرات را تا ۱۰۰ درصد افزایش دهد.

پیمان‌پاک به مشکلات زیرساختی در بنادر کشور اشاره کرد و گفت: معطل ماندن ۱۰ ساله لایروبی برخی از بنادر، موانع زیادی پیش روی حمل و نقل ایجاد کرده است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران به چالش انتقال ارز در دوره تحریم پرداخت و تصریح کرد: در دوران تحریم با دو مساله انتقال ارز و جایگزینی "ال.سی" درگیر هستیم لذا صادرکنندگان ما بر مبنای اعتماد جلو می روند که باید احتیاط کنند اگرچه تداوم این روند باعث کاهش مراودات تجاری می‌شود که برای رفع و تسهیل آن در تلاشیم با برخی بانک‌ها ارتباط سوئیفی برقرار کنیم.

پیمان پاک، با نقد قوانین و مقررات دست و پاگیر و متعارض، اظهار داشت: قوانین زائد باید حذف شود ضمن آنکه ما در حال احصاء این قوانین هستیم.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به لزوم بازگشت ارز حاصل از صادرات، گفت: گشایش‌های مهمی در این رابطه حاصل شده و بحث تعیین تکلیف جدی در رابطه با بازگشت ارز را پیگیری می‌کنیم، لذا باید راه‌های متعددی برای آن تعریف تا کار برای صادرکننده در شرایط تحریم تسهیل شود.

وی در مورد تسهیل بازگشت ارز صادراتی، از تشکیل کارگروه مشترکی با بانک مرکزی خبر داد و گفت: برای پیدا کردن راهکار مناسب در این زمینه از بخش خصوصی کمک خواهیم گرفت.

 به گزارش اگزیم نیوز، امسال پرونده بیش از ۵۰۰ بنگاه صادراتی از گروه‌های کالایی و خدماتی مختلف برای انتخاب صادرکنندگان نمونه ملی بررسی شده که از این میان ۳۸ صادرکننده نمونه ملی انتخاب شده اند.

کد خبر 48765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =