صادرات آهن و محصولات آهنی به ۴.۵ میلیارد دلار رسید

سخنگوی گمرک گفت: صادرات انواع محصولات مرتبط با آهن در هشت ماه امسال به بیش از چهار و نیم میلیارد دلار رسید که سهمی بیش از ۱۴ درصد ارزش صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم‌نیوز، سیدروح الله لطیفی توضیح داد: با رشد تولید و صادرات محصولات مرتبط با آهن از محصول نیمه تمام، انواع میله، شمش و صفحات آهنی یا فولادی در هشت ماه نخست امسال، بیش از چهار و نیم میلیارد دلار که ۱۴.۵درصد کل صادرات ۳۱میلیارد دلاری کشور در این مدت است را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: در کل سال ۹۹، ۱۱میلیون و ۶۷هزار و ۹۴تن انواع محصول مرتبط با آهن و فولاد به ارزش سه میلیارد و ۷۳۵میلیون و ۷۰۲هزار و ۲۵۳ دلار صادر شده بود که دو میلیون و ۲۳۰هزار و ۳۵تن آن  انواع سنگ آهن و مشتقات آن به ارزش ۱۰۵میلیون و ۵۹۵هزار و ۶۸۸دلار و هشت میلیون و ۸۳۷هزار و ۵۹تن آن محصولات مرتبط با آهن و فولاد به ارزش سه میلیارد و ۶۳۰ میلیون و ۱۰۶هزار و ۵۶۵دلار بوده است که کمتر از سه درصد ارزش کالای صادره مرتبط، سنگ آهن و مابقی محصولات نیمه تمام و نهایی بودند.

سخنگوی گمرک اظهار داشت: در هشت ماهه نخست امسال، صادرات محصولات آهنی از کل یکسال گذشته بیش از ۸۰۰میلیون دلار بیشتر شده است و سه محصول آهنی در هشت ماهه امسال  در لیست ۱۰قلم نخست کالای صادراتی کشور قرار گرفته است.

وی افزود: یک میلیون و ۶۱۲هزار تن  محصولات نیمه تمام از آهن با کدتعرفه ۷۲۰۷۱۲۹۰به ارزش یک میلیارد و ۱۴۸میلیون دلار، یک میلیون و ۷۶۲هزارتن شمش آهن یا فولاد به ارزش یک میلیارد و ۷۲میلیون دلار با کدتعرفه ۷۲۰۶۱۰۰۰ و یک میلیون و ۲۶۲هزار تن انواع میله های آهنی به ارزش ۸۵۰میلیون دلار با کدتعرفه ۷۲۱۴۲۰۰۰در  هشت ماه سال جاری صادر شده است و سایر کد تعرفه ها مابقی صادرات اقلام مرتبط بودند.

وی گفت: این سه محصول به ترتیب در جایگاه چهارم، ششم و دهم کالاهای  صادراتی ایران در هشت ماه نخست قرار گرفتند.

وی توضیح داد:محصولات نیمه تمام از آهن، دو درصد وزن و ۳.۷ درصد ارزش کل صادرات کشور  را به خود اختصاص داده که صادرات این محصول نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۶۷ درصد در وزن و ۲۲۱درصد در ارزش رشد داشته است.

وی افزود: انواع شمش آهنی و فولادی نیز ۲.۱درصد وزن و ۳.۴ درصد ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده و رشد ۴۴درصدی در وزن و ۱۴۹درصدی در ارزش داشته است.

لطیفی گفت: یک و نیم درصد وزن و ۲.۷ درصد ارزش صادرات کشور اختصاص به میله های آهنی و فولادی داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۶۲درصد و از لحاظ ارزش ۱۶۸درصد رشد داشته است.

کد خبر 48639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =