بهبود ۱.۷ درصدی شاخص ادراک فساد، باعث رشد ۱.۵ درصدی اقتصاد می‌شود

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید تحقیقات علمی نشان می‌دهد که به ازای بهبود هر ۱.۷ درصد شاخص ادراک فساد، ۱.۵ درصد به رشد اقتصادی کشور افزوده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، حسین سلاح‌ورزی صبح امروز (چهارشنبه) و در هفتمین همایش مبارزه با فساد که در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، افزود: در صورتی که تنها ۳ درصد شاخص ادراک فساد در کشور را بهبود ببخشیم، می‌توانیم تا ۵ درصد رشد اقتصادی کشور را بدون هزینه، افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه فساد تنها مربوط به بخش عمومی نیست، تصریح کرد: فساد اثرات پروانه‌ای داشته و می‌تواند باعث ایجاد اختلافات اجتماعی، فرهنگی شود و در نهایت نیز به «خیر عمومی» آسیب بزند.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به احتمال وجود فساد در فرایند واگذاری یک پروژه در مناقصه، اظهار داشت: در صورتی که مبنای واگذاری یا برنده شدن یک شرکت در یک واگذاری یا مناقصه رشوه باشد، به طور عملی یک شرکت سالم و صادق از بازار بیرون شده و ماهیت بازار تغییر کرده است. از سوی دیگر ممکن است طرف رشوه گیرنده تشویق شود تا با وضع مقررات و بخشنامه‌های جدید، باعث پیچیدگی محیط قانونی شده تا رشوه‌های جدیدی را از محل صدور مجوز دریافت کند.

سلاح‌ورزی با وجود ۱۲ هزار ماده قانونی و ۹۰ هزار مقرره در کشور اشاره و تاکید کرد: فساد می‌تواند رشد اقتصادی را کُند و فضای کسب‌وکارها را مختل کند؛ فساد به محیط زیست آسیب خواهد زد و برای رفع این موضوع نیاز است که تورم مقرراتی در کشور را با تنقیح قوانین کاهش دهیم.

وی افزود: تجربه دنیا به ما نشان می‌دهد که برای طی کردن مسیر رشد اقتصادی، لازم است که خصوصی‌سازی به معنای واقعی انجام شده و فضای کسب‌وکار بهبود یابد.

این فعال بخش خصوصی گفت: در بحث خصوصی‌سازی و واگذاری بنگاه‌های دولتی توفیق چندانی براساس اصل ۴۴ نداشتیم و هر اندازه واگذاری داشته‌ایم به همان میزان نیز شاهد بازپس‌گیری بوده‌ایم.

سلاح‌ورزی ادامه داد: هدف‌گذاری کرده‌ بودیم که هر سال شاخص کشور در بهبود فضای کسب‌وکار را ۱۰ رتبه کاهش دهیم ولی در عمل شاهد هستیم که یک سال رتبه کشور ۲-۳ پله صعود کرده و سال بعد به دلیل عملکرد بهتر کشورهای دیگر یا مسائل دیگر، شاهد کاهش رتبه کشور بوده‌ایم.

نایب رییس اتاق ایران گفت: امیدوار هستیم که تنها با کاهش مقررات و بهبود فضای کسب‌وکار، از بین بردن مجوزها و امضاهای طلایی، شاخص ادراک فساد در کشور کاهش یافته و نه تنها رشد اقتصادی بهبود یابد بلکه شاهد رشد سرمایه گذاری و جذب سرمایه‌گذاری خارجی باشیم.

کد خبر 48629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =