۸۰۹ مگاوات ظرفیت نیروگاه‌ حرارتی بزودی وارد مدار می‌شود

وزارت نیرو از برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور به میزان ۸۰۹ مگاوات در ۱۰۰ روز نخست دولت خبر داد و گفت: این میزان ظرفیت نیروگاهی بزودی وارد مدار می‌شود.

به‌ گزارش اگزیم نیوز، احداث ۳۰هزار مگاوات نیروگاه، ‌یکی از برنامه‌هایی بود که علی اکبر محرابیان در زمان معرفی به عنوان وزیر نیروی دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی ارائه داد. وی همان زمان این برنامه را بلند پروازانه دانسته اما بر عملیاتی شدن آن تا پایان ۴ ساله نخست دولت سیزدهم تاکید کرد.

اکنون و براساس تازه‌ترین گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، این وزارتخانه برای عملیاتی‌کردن برنامه ارائه شده از سوی محرابیان، ‌با بررسی چالش‌ها و آسیب‌شناسی دقیق، فعالیت گسترده‌ای در صنعت آب و برق انجام داده و توانسته با اقدام‌های جدی خود در این حوزه، عملکرد مناسبی را در ۱۰۰ روز اول فعالیت دولت به ثبت برساند.

یکی از موضوع‌های کلان در بخش تامین برق، ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های حرارتی است که در زمان استقرار دولت سیزدهم ۶۹ هزار و ۳۰۷ مگاوات را نشان می‌داد ولی امروز نتیجه اقدام‌های انجام شده در حدود ۱۰۰ روز حاکی از وارد مدار شدن ۴ واحد نیروگاه حرارتی (یک واحد نیروگاه جدید و سه واحد افزایش ظرفیت نیروگاهی) درجمع به ظرفیت ۸۰۹ مگاوات است که به زودی به صورت رسمی افتتاح می‌شود.

تحریم‌های ظالمانه و مشکلات بوجود آمده برای تأمین قطعات و لوازم، تأمین نشدن منابع مالی مناسب از محل درآمدهای عمومی، سخت‌گیری بانک‌ها در اخذ وثیقه و تضامین از شرکت‌های پیمانکاری برای استفاده از ظرفیت‌های قانونی اخذ تسهیلات، اختصاص نیافتن منابع مالی حاصل از سوخت صرفه‌جویی شده به نیروگاه‌ها و تعیین نشدن تکلیف مطالبه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، پیمانکاران و بانک‌ها و تسویه بدهی سرمایه‌گذاران با صندوق توسعه ملی از جمله مشکلات و چالش‌هایی بود که وزارت نیرو در این مدت کوتاه با آن دست و پنجه نرم می‌کرد.

براین اساس، با توجه به عزم جدی دولت در برطرف کردن مشکلات موجود، وزارت نیرو با ارائه برنامه‌هایی برای برون رفت از شرایط فعلی در قسمت کوتاه‌مدت و میان‌مدت سعی در رفع این چالش‌ها دارد. برنامه‌های این وزارتخانه شامل تهاتر مطالبات تولیدکنندگان غیردولتی برق، تعیین تکلیف مطالبات سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، پیمانکاران و بانک‌ها و تسویه حساب بدهی سرمایه گذاران بخش خصوصی به صندوق توسعه ملی، تخصیص سوخت صرفه‌جویی شده بابت تعهدات دولت در طرح‌های بیع متقابل و اولویت پرداخت صورت‌ وضعیت‌های تأیید شده طرح‌های نیروگاهی گشایش شده از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی توسط شبکه بانکی است.

البته افزایش قیمت سوخت مصرفی تولید برق و متناسب با آن، اصلاح قیمت فروش برق و تخصیص منابع حاصله برای حمایت از سرمایه‌گذاری در ارتقای راندمان نیروگاه‌های حرارتی، هماهنگی با بخش گاز در جهت استفاده بهینه از منابع انرژی کشور، الزام متقاضیان انشعاب جدید به ارائه گواهی ظرفیت و اختصاص منابع حاصل از واگذاری اموال و دارایی‌های شرکت‌های نیروگاهی جهت بازسازی و نوسازی تأسیسات تولید برق و اتمام پروژه‌های نیمه تمام از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه برای برون‌رفت از شرایط موجود است.

برق به‌عنوان یک کالای راهبردی، ‌از زیرساخت‌های مهم و ضروری کشور محسوب می‌شود. فرآیند تولید، توزیع و مصرف این کالا از حساسیت‌های مختلفی برخوردار است. در دولت قبل صنعت برق کشور درگیر چالش‌های گسترده ای شد اما از آغاز به کار دولت سیزدهم و بررسی و آسیب‌شناسی‌های لازم برنامه‌های کوتاه و میان‌مدتی برای این صنعت تدوین شد.

پیشتر «علی اکبر محرابیان» از برنامه ریزی برای تامین بخشی از کسری برق مورد نیاز کشور خبر داد و گفت: بر این اساس برنامه‌ای که برای چهار سال آینده پیش بینی کردیم، ۳۰ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور افزایش می یابد به گونه‌ای که ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی و ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر را در سطح کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

وزیر نیرو همچنین گفته بود برای تابستان سال آینده برنامه‌ریزی شده بود، تا ۵ هزار مگاوات برق به ظرفیت تولید کشور اضافه شود اما با تلاش‌های انجام گرفته یک هزار مگاوات هم به این برنامه اضافه شد.

براین اساس این ۶ هزار مگاوات شامل ۴ هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی، ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و یک هزارمگاوات هم ارتقای توان تولید یا به‌روز کردن نیروگاه‌های موجود است.

کد خبر 48487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =