تسهیل روند صادرات کشور اعتماد بازار جهانی را جلب می‌کند

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن، کشاورزی تهران با بیان آنکه دولت سیزدهم با تسهیل روند صادرات می تواند اعتماد بازارهای جهانی را جلب کند، گفت: از آنجا که صادرات یک مقوله فرآیندی، زمان‌بر و طولانی است که عوامل متعددی در آن نقش دارند، باید با نگاه و رویکرد فرآیندی، به این حوزه نگاه و زیرساخت های لازم را برای جلب اعتماد خریداران خارجی فراهم کرد.

عباس آرگون روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به لزوم یکپارچه‌سازی نهادهای مرتبط و ذی‌نفوذ در بخش صادرات، این امر را لازمه ساماندهی مقررات و آیین‌نامه‌ها دانست و افزود: در بخش صادرات، نهادهای متعددی صاحب نفوذ هستند که هر کدام بخشنامه‌ها و مقررات خاص خود را دارند که این مقررات بعضا با یکدیگر در تضاد می باشند و همین امر سبب سردرگمی و حیرانی تاجر می‌شود.

وی اظهار داشت: عدم‌هماهنگی موجود بزرگترین آسیب را به صادرکننده وارد می‌کند و مشکلات ناشی از آن، موانع تحریم خارجی را نیز بزرگتر و عبور از آنها را سخت‌تر کرده است.

آرگون با اشاره به ضرورت توان و تخصص یک صادرکننده، ادامه داد: در واقع یک تاجر برای موفقیت در بازار صادراتی باید فرآیندی از بازارسازی، بازاریابی، تأمین محصول باکیفیت، تعیین مناسب قیمت، قرارداد و صدور پیش‌فاکتور و در نهایت صادرات کالای مدنظر و دریافت ارز را طی کند؛ بنابر این فرآیند باید به صورت کلی هموار شود تا صادرات به توسعه یافتگی برسد.

عضو اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: وجود هرگونه مانع در این فرآیند سبب ایجاد خلل در صادرات و در نهایت لطمه زدن به اعتبار تاجر و بازرگان ایرانی در بازارهای جهانی و بین‌المللی می‌شود آن هم در شرایطی که به دلیل رقابت تنگاتنگ و صدالبته وجود تحریم‌ها، حفظ بازارهای موجود عملا کاری دشوار و پیچیده است.

آرگون گفت: باید فعالیت های اقتصادی برای کسانی که وارد عرصه فعالیت اقتصادی می شود با کمترین هزینه زمانی و صرف وقت رقم بخورد، همچنین دولت باید به این نتیجه برسد که با توجه به پیامدهای منفی در بخش تولید به سمت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی حرکت کند.

وی افزود: باید مشکلات سرمایه گذاری داخلی و خارجی با برنامه‌های منسجم و تسهیل کننده را حل کنیم، چرا که وقتی چالش‌های این افراد نادیده گرفته شود، چرخ اقتصاد سخت می‌گردد.

آرگون در پایان خاطرنشان کرد: پرهیز از خودتحریمی و یکپارچه‌سازی مقررات و البته ثبات آنها، اعتمادسازی بالایی در بازارهای کشورهای دیگر خواهد داشت که این امر قطعاً علاوه بر حفظ بازارهای موجود، کمک بزرگی به ایجاد بازارهای جدید و متنوع می‌کند.

کد خبر 48421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =