استفاده از تجارب کشورهای موفق برای صادرات

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به سهم صادرات در رشد اقتصادی کشور، گفت: با بهره گیری از تجارب کشورهای موفق در زمینه صادرات و بررسی خدمات صادراتی ارایه شده از سوی آنها می‌توان ضمن شناسایی امکانات مورد نیاز صادرکنندگان و ارایه بهتر آن به این حوزه، کمک و بستر افزایش صادرات را فراهم کرد.

اسدالله نیک‌سیرت روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با بیان اینکه گسترش صادرات به رونق اقتصادی، اشتغالزایی، سرمایه گذاری و به طور کلی توسعه اقتصادی کشور کمک می‌کند، افزود: با نگاهی به چند کشور موفق جهان از جمله چین در امر صادرات در می‌یابیم که حمایت از صادرکنندگان یکی از مهمترین وظایف دولت‌هاست و دولت باید خود را موظف به ارائه خدمات مادی و معنوی به این قشر از جامعه کند.

وی افزود: با توجه به تلاش‌های روز افزون کشورهای منطقه و جهان برای افزایش صادرات، به نظر می‌رسد کوچکترین کوتاهی در این زمینه می‌تواند به اقتصاد کشور ضررهای غیرقابل جبرانی را تحمیل کند، براین اساس اجرای سیاست‌های خرد و کلان و برنامه‌ریزی‌های کارشناسانه دولت برای توسعه صادرات کشور امری ضروری است.

نیک سیرت با اشاره به لزوم بهره‌گیری و الگوگیری از کشورهای موفق در تجارت و صادرات، چین را یکی از بهترین نمونه‌ها در این حوزه دانست و بیان کرد: این کشور توانست با رویکرد منطقی به اقتصاد و دید باز نسبت به صادرات، خیلی زود خود را در زمرۀ موفق‌ترین اقتصادهای جهان قرار دهد.

وی تصریح کرد: چین به دلیل جمعیت بالا و ارزان بودن هزینه‌های نیروی انسانی، کشوری مستعد در تولید محصولات با کمترین قیمت تمام‌شده است. مسئولان این کشور با تکیه بر همین مزیت، خیلی زود توانستند شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ جهان را برای تولید محصولاتشان در چین ترغیب و راضی کنند و این بود که خیلی زود چین به یک تولیدکننده بزرگ و ارزان برای برندهای مطرح جهانی تبدیل شد.

نیک سیرت ادامه داد: چین با این اقدام خود را به عنوان شریکی قابل اعتماد و سودآور برای تولیدکنندگان مطرح جهان معرفی کرد و با این اقدام رفته‌رفته لیبل خود را به جهانیان معرفی کرد.   

این کارشناس بیان کرد: در یک بازۀ زمانی کوتاه‌مدت، شرکت‌های بزرگ کشورهای توسعه‌یافته برای تولید ارزان قیمت در چین به صف شرکای چینی پیوستند و توانستند از این راه به سودی چشمگیر برسند. در این میان چین نیز توانست خود را در ردیف تولیدکنندگان بزرگ قرار دهد.

وی اعلام کرد: کمی بعد چین در کنار محصولات برندهای بزرگ دنیا، تولیدات خود را نیز به بازار جهانی عرضه کرد و برای این اقدام محصولات را با کیفیت‌های مختلف، برای بازارهای متنوع تولید و عرضه کرد و جایگاه و سهم خود را در اقتصاد و بازار جهانی به طرز شگفت‌آوری افزایش داد.

نیک سیرت در انتها تاکید کرد: سازمان‌های مرتبط با مقوله صادرات که در راس آنها سازمان توسعه تجارت، صندوق ضمانت صادرات و بانک توسعه صادرات قرار دارند باید با الگوبرداری مناسب از تجارب کشورهای موفق در زمینه صادرات، خدمات موثرتری را برای صادرات کشور ارائه کنند.

کد خبر 48340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =