زارع پور: صنعت فضایی به اعتماد مسوولان نیاز دارد که در ده سال نداشتیم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه صنعت فضایی کشور به اعتبار و اعتماد مسولان که در این ده سال گذشته نداشتیم، نیاز دارد؛ گفت: دولت سیزدهم به دنبال ارتقای و توسعه صنعت فضایی کشور است و باید همه ظرفیت‌ها پای کار بیایند تا شاهد رشد روز افزون صنعت فضایی کشور باشیم.

به گزارش روز شنبه اگزیم نیوز، عیسی زارع پور جمعه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی در توضیح درباره اولین جلسه شورای عالی فضایی در دولت سیزدهم و در پاسخ به این پرسش که "شما امروز گفتید که آقای رئیس جمهوری گفتند که زمان ۱۰ ساله رسیدن به مدار ۳۶ هزار کیلومتری ژئو به چهار سال تقلیل یابد، چه ضرورتی دارد که ما این زمان را اینقدر کوتاه کنیم؟" گفت: امروز رئیس جمهوری یک کار ویژه انجام دادند و از ساعت ۶ صبح وقت خود را در اختیار ما قرار دادند و بازدیدهایی را در محل هایی که دوستان ما مجاهدانه و گمنامانه دارند در صنعت فضایی کشور تلاش می کنند در محل حضور پیدا کردند و بدون هیچ تشریفاتی بازدید یه عمل آوردند.

او ادامه داد: ما امروز سه وزیر به اتفاق ایشان در داخل یک ماشین و بدون هیچ تشریفاتی به آنجا رفتیم و ایشان ۶ ساعت امروز برای این صنعت وقت گذاشتند و بعد از ۱۱ سال جلسه شورای عالی فضایی تشکیل شد.

زارع پور گفت: این موضوع عزم و اراده دولت سیزدهم را در این خصوص نشان می دهد و این دستوری که ایشان صادر کردند که به هر حال این مسیر را کوتاه کنیم، دلیل آن این است که مستحضر هستید که مهمترین مدار، مدار ۳۶ هزار کیلومتری است چون زمین آهنگ است یعنی ماهواره همزمان با زمین حرکت می کند و نقاط آن محدود است.

او ادامه داد: ما سه نقطه مداری داشتیم، طی چند ۱۰ سال گذشته متاسفانه دو تا از آنها از دست رفته و الان تنها مداری که داریم ۴۳ و نیم درجه شرقی است که باید به سرعت تدبیر کنیم که بتوانیم مدار را تثبیت کنیم چرا که غیر از این فضا را از دست خواهیم داد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه " آیا با دانش و تکنولوژی و مقدوراتی که ما داریم اساسا این کار امکان پذیر است؟" گفت: این دستور رئیس جمهوری برای ما غافل گیر کننده بود و ما همین امروز جلساتی را با دوستان تشکیل دادیم و کمیسیون تخصصی را به زودی تشکیل می دهیم و البته می‌شود با کار شبانه روزی و با حمایتی که دولت می کند این کار انجام شود.

زارع پور در ادامه با بیان اینکه صنعت فضایی کشور به دو عنصر احتیاج دارد، افزود: یکی اعتماد مسوولین است که باید حتما کنار این کار قرار بگیرد که متاسفانه در این ۱۰ سال این وجود نداشته و یا در پایین ترین سطح ممکن بوده و دوم اعتبار است که باید به هر حال اعتبارات لازم در اختیار قرار بگیرد که هر دو را رئیس جمهوری را به ما قول دادند.

او ادامه داد: برای دستیابی به مدار ۳۶ هزار کیلومتری راه های میانبری وجود دارد که مابتوانیم بلوک های انتقال مداری استفاده بکنیم. الان بلوک انتقال مداری سامان  آماده است و ان شااله امسال آزمایش اولیه آن صورت می گیرد که محموله‌ها را از مدار ۴۰۰ به ۷ هزار کیلومتری برده و پس از آن به ۱۰ هزار، ۲۱ هزار و ۳۶ هزار کیلومتر می‌رساند.

وی ادامه داد: تست آزمایشی این بلوک انتقالی امسال و تست مداری و عملیاتی سال بعد انجام خواهد شد. امیدواریم برنامه ۱۰ ساله را کوتاه کنیم و زودتر پرتاب داشته باشیم. 

زارع پور گفت:  از سال ۱۳۹۳ تاکنون ماهوراه نور ۱ با موفقیت به فضا رفت و مشغول کار است. ما می‌توانیم به موفقیت و پیشرفت در این صنعت برسیم. دانشمندان ما بعد از دو یا سه پرتاب به نقطه اطمینان و موفقیت می‌رسند. 

وزیر ارتباطات گفت : ما در دوره تحریم به این پیشرفت‌ها رسیده ایم. منظومه‌های ماهوراه‌ای در لایه لئو هستند و ما امیدواریم با کار و تلاش بسیار به این لایه برسیم، اگر کار در این سال‌ها طبق مدل سال ۱۳۸۸ پیش می‌رفت ما اکنون در این لایه بودیم. امیدواریم با حمایت و کار شبانه روزی به این هدف برسیم.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رییسی صبح امروز - جمعه - در اولین جلسه شورای عالی فضایی در دولت سیزدهم که پس از یک دهه توقف برگزار شده بود به نقش این شورا در سیاست‌گذاری و ترسیم نقشه راه برای توسعه صنعت فضایی کشور اشاره کرد و گفت: اینکه بعد از نزدیک به ۱۱ سال اولین جلسه شورای عالی فضایی تشکیل می‌شود، نشان‌دهنده عزم این دولت برای توسعه صنعت فضایی است.

رییس جمهوری با تشکر از فعالیت‌های «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات»، «وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح»، «سپاه» و «ارتش» در حوزه فضایی، تصریح کرد: با مجاهدت جوانان متخصص و باورمند کشور تلاش‌های خوبی در صنعت فضایی شده است اما برغم این تلاش‌ها در این حوزه با جایگاه واقعی فاصله داریم.

رییسی تاکید کرد: امروز شرکت‌های دانش‌بنیان، صنعت، تجارت، کشاورزی و گردشگری عبور از مشکلات اقلیمی از جمله کم‌آبی و دهها حوزه دیگر می‌توانند از خدمات فضایی برای توسعه و رشد خود استفاده کنند.  

وی بر ارزان و بومی‌سازی صنعت فضایی تأکید کرد و گفت: همه بخش‌های فعال در این صنعت باید با هم‌پوشانی و هم‌گرایی و استفاده از تجربیات یکدیگر و پرهیز از کارهای موازی دست به دست هم بدهند و خواسته مقام معظم رهبری را برای رسیدن به مدار ۳۶ هزار کیلومتری محقق سازند.

رییس جمهوری افزود: البته دستیابی به این هدف یک مسیر حداقل ۱۰  ساله است، اما مطمئن هستیم که به فضل خداوند با روحیه جهادی متخصصین کشور و با حمایتی که دولت سیزدهم خواهد کرد این مسیر کوتاه و کوتاه‌تر خواهد شد.

رییسی با بیان اینکه با وجود تهدیدها و تحریم‌ها و فشارهای هدفمند دشمنان در صنایع فضایی و نظامی، دستاوردها و پیشرفت‌های بسیار بزرگی در این بخش‌ها داشته‌ایم، اظهار کرد: استفاده از تجربه‌های دانشمندان و نیروهای کارآمد در این بخش، می‌تواند در دیگر بخش‌ها از جمله صنعت خودروسازی مشکلات را برطرف کند و آثار کیفی آن در دیگر صنایع از جمله ارتباطات، مخابرات و لوازم خانگی و زندگی روزمره مردم دیده شود.

کد خبر 48286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =