پرداخت ۷ هزار میلیارد تومان یارانه برای تامین گندم صنف و صنعت

معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به ضرورت تغییر در ساختار تامین گندم صنف و صنعت، از پرداخت هفت هزار میلیارد تومان یارانه به این بخش خبر داد.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز از شرکت بازرگانی دولتی ایران، «حسن حنان» گفت: بیش از هفت هزار میلیارد تومان یارانه‌ گندم به بخش صنف و صنعت داده می‌شود تا این کالای اساسی  با قیمت پایین‌تر به دست مردم برسد، در حالی که مردم از این یارانه بهره‌مند نمی‌شوند.

معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: این یارانه برای کاهش قیمت‌های فرآورده های تولید شده از گندم  مانند ماکارونی، کیک، کلوچه، بیسکویت و ... پرداخت می‌شود و باری بزرگ بر دوش دولت قرار می‌گیرد و این در حالی است که صنایع  مزبور با قیمت‌های بالاتر محصولات خود را به بازار داخلی عرضه یا نسبت به صادرات اقدام می‌کنند.

حنان با بیان این موضوع، تغییر ساختار و اقدام فوری برای اصلاح قیمت گندم صنف و صنعت را ضروری دانست.

ثبات قیمت جهانی گندم در شاخص ۳۰۴ 

شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد: قیمت جهانی گندم پس از افزایشی که در هفته گذشته داشت، در هفته منتهی به ۱۹ نوامبر ثابت ماند و شاخص ۳۰۴ را ثبت کرد.

بنابراین گزارش،  اگر چه گندم ۱۲.۵ درصد روسیه در هفته جاری با رشد ۷ دلاری در هر تن به ۳۴۷ دلار رسید و گندم B آلمان رشدی ۲ دلاری و گندم اتحادیه اروپا به ۳۴۷ دلار در هر تن رسید؛ اما این شاخص با یک دلار کاهش در عدد ۳۰۴ قرار گرفت.

بازار بین‌المللی گندم در این هفته شاهد خرید ۶ محموله گندم توسط ژاپن و تایوان بود که مبدأ خرید ژاپن کشورهای آمریکا، کانادا، فلیپین و استرالیا بودند.

همچنین می‎‌توان به خرید ۶۰ هزار تن توسط مصر از رومانی اشاره کرد.

خرید قابل توجه گندم الجزایر از نکات برجسته در اخبار بازار جهانی این محصول استراتژیک است که به میزان ۸۰۰ هزار تن و دوره حمل در دسامبر می‌رسد. مبدأ خرید از کشورهای آلمان، هلند، روسیه و آرژانتین بوده که تنها ۲۵۰ هزار تن آن از مبدأ روسیه خریداری شده است.

براین اساس، صادرات گندم روسیه ۳۴ درصد از ابتدای سال زراعی ۲۰۲۲-۲۰۲۱ کاهش داشته است و پیش بینی می‌شود عوارض صادراتی این محصول در روسیه به ۷۸.۳ دلار در هر تن برسد.

کد خبر 48241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =