سرما و کارخانه‌های سیمان؛ تردید قطع گاز در ماه‌های آتی

با سرد شدن هوا و موضوع صرفه جویی در مصرف گاز و تامین برق مشترکان خانگی، احتمال قطع برق صنایع بزرگ و چالش‌های آن وجود دارد.

به گزارش اگزیم‌نیوز؛ خرداد امسال بود که قطع برق کارخانه‌های بزرگ و صنایع، باهدف مدیریت مصرف برق و جلوگیری از قطع برق شبکه خانگی در دستور کار قرار گرفت، اقدامی که اگرچه منجر به کاهش مصرف برق در کشور شد، اما تولید برخی صنایع همچون صنعت سیمان کشور با کاهش مواجه شد.

کاهش تولید منجر به افزایش قیمت و دلالی سیمان در کشور شد، بطوریکه هر پاکت سیمان از حدود سی تا چهل هزار تومان به بیش از صد هزار تومان رسید، و ادامه روند افزایشی آن منجر به افزایش قیمت مسکن در کشور شد.

شرایطی که باعث شد دولت و مجلس در جلسات تخصصی موضوع سیمان را از تولید تا عرضه مورد بازنگری قرار دهند و پس از نشست‌های کارشناسی مختلف موفق شدند با بسیج همه کارخانه‌های سیمان و عرضه بیشتر سیمان در بورس، علاوه بر افزایش تولید و توزیع سیمان، دست دلال‌ها را تا حدودی قطع کنند.

اقداماتی موثر که منجر به کاهش قیمت سیمان، و رسیدن به قیمت ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان در بورس شد، قیمتی که توانست تعادلی نسبی برای این محصول در بازار ایجاد کند، بطوریکه وزیر صنعت ۲۱ شهریور ماه اعلام کرد با حذف امضاهای طلایی و ایجاد برخی تغییرات ساختاری، قیمت سیمان دربورس به قیمت ۲۵ هزار تومان، یعنی قیمت قبل از قطعی‌های برق بازگشت.

تعادلی که این روزها با فرا رسیدن فصل سرما و مطرح شدن مجدد احتمال قطع گاز کارخانه‌های سیمان در کشور، ممکن است مجدد از دست برود، زیرا وزارت نفت طی نامه‌ای به کارخانه‌های سیمان ابلاغ کرده ممکن است از ۲۵ آبان گاز کارخانه‌های سیمان با هدف مدیریت مصرف گاز کشور قطع شود که البته تاکنون قطعی صورت نگرفته است.

همواره هنگام قطعی گاز کارخانه‌های سیمان، سوخت مازوت جایگزین گاز بوده و امسال نیز این موضوع در دستور کار کارخانجات سیمان قرار گرفته است، اما این امکان برای همه کارخانه‌ها مهیا نیست، زیرا برخی کارخانه‌ها همچون شرکت سیمان تهران در محدوده شهری واقع شدند و استفاده از سوخت مازوت به دلیل رعایت مسائل زیست محیطی برای آن‌ها ممنوع است و قطع گاز مصرفی آن‌ها، منجر به توقف تولید خواهد شد.

لازم به ذکر است احتمال قطع گاز کارخانه سیمان تهران درحالی مطرح شده که به گفته یکی از مسئولان این کارخانه حدود دو سال قبل هیئت دولت با در نظر گرفتن ممنوعیت استفاده از سوخت مازوت برای این کارخانه و همچنین نقش این کارخانه در تامین سیمان کلان شهرتهران، طی مصوبه‌ای قطع گاز کارخانه سیمان تهران را ممنوع کرده بود.

همچنین گفته می‌شود حمل و انتقال سوخت مازوت، و زیرساخت استفاده از آن، اکنون برای برخی کارخانه‌ها فراهم نیست و به همین دلیل گاز کارخانه‌ای مانند سیمان فیروزکوه بعد از قطع، مجدد وصل شد تا مسئولان کارخانه بتوانند تولید خود را با استفاده از سوخت مازوت مهیا کنند.

قطعی گازی که گرچه باهدف کلان تامین شبکه گاز کشور در دستور کار قرارگرفته است، اما باید با هماهنگی و هوشیاری بیشتر وزرات صمت و نفت بگونه‌ای عملیاتی و اجرا شود که منجر به ایجاد شوک در بازار، و افزایش قیمت این محصول کاربردی درصنعت ساختمانی نشود.

اقدامی که اگر با هوشمندی انجام نشود، ممکن است قیمت سیمان به دلیل کاهش تولید در کشور به قیمت‌های خرداد و تیر ماه امسال برسد، موضوعی که باتوجه به ابعاد روانی آن در بازار مسکن باید با تامل وحساسیت بیشتری عملیاتی شود.

کد خبر 48167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =