نیروی کار و انرژی ارزان، دو مزیت ایران در اقتصاد است

یک کارشناس مسائل اقتصادی با تشریح برخی از مزیت‌های ایران در رونق تولید و توسعه صادرات، گفت: نیروی کار ارزان‌ و ارزان بودن قیمت حامل‌های انرژی از مهمترین ویژگی های ایران در تولید است که سیاستگذاران و برنامه ریزان اقتصادی باید تدابیر لازم را برای بهره گیری بهینه از این مزایا فراهم کنند.

اسدالله نیک ‌سیرت روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، با بیان آنکه با تسهیل استفاده از ویژگی های یادشده می توان سرمایه گذاران خارجی را ترغیب به فعالیت در کشور کرد، افزود: از آنجا که توسعه اقتصادی و در نهایت افزایش حجم صادرات غیرنفتی به رونق سرمایه گذاری بستگی دارد، دولت سیزدهم باید مقدمات حضور بیش از پیش سرمایه گذاران داخلی و خارجی در بخش اقتصاد را فراهم کند.

وی با بیان آنکه پتانسیل های یادشده اعم از نیروی کار ارزان‌ و ارزان بودن حامل‌های انرژی نقش موثری در کاهش قیمت تمام‌شدۀ محصولات تولیدی خواهند داشت؛ تصریح کرد: ارزان بودن نرخ حامل‌های انرژی سبب شده قیمت تمام شده محصولات تولیدی نسبت به میانگین جهانی به شدت افت کند و به همین علت برای رقابت در بازارهای جهانی مورد توجه قرار گیرند.

نیک سیرت بیان کرد: متأسفانه تاکنون هیچ برنامه‌ریزی دقیقی برای بهره‌برداری از این مزیت‌ها، خاصه در توسعۀ صادرات صورت نگرفته و این در حالیست که صادرات می‌تواند چالش‌های موجود در صنعت، تولید و اشتغال را رفع و زمینه را برای رشد مثبت اقتصادی فراهم کند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: دولت چین به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان توانست با اصلاح رویکردها و بکارگیری هدفمند نیروی کار ارزان قیمت، در یک بازۀ زمانی نسبتاً کوتاه، نه‌تنها بازار یک میلیارد و چهارصد میلیون نفری خود را پوشش دهد، بلکه در صادرات کالا نیز به یکی از قطب‌های اقتصادی جهان تبدیل شود.

نیک‌ سیرت تصریح کرد: نمودار صادرات غیرنفتی ایران در حالی ثابت است که با اصلاح زیرساخت‌ها و بهره‌وری مناسب از پتانسیل های موجود، رسیدن به رقم ۱۰۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی دور از دسترس نیست.

این کارشناس اقتصادی گفت: فرصت های تولیدی زیادی در ایران است که اگر به خوبی شناخته و استفاده شود، می‌توان شرایط اقتصادی کشور را از وضعیت فعلی به سلامت خارج کرد.

وی افزود: در حال حاضر باید دولت با ارائه برنامه‌ها و راهکارهای موثر از سرمایه گذاران خارجی استقبال کند تا شاهد رشد مثبت اقتصادی در سال‌های آینده باشیم.  

نیک سیرت در پایان با بیان اینکه ارتباط با بازارهای جهانی البته نیازمند دیپلماسی اقتصادی قوی است، خاطرنشان کرد: تجربه کشورهای اروپایی نشان می‌دهد بهترین راه تحکیم روابط سیاسی، گسترش روابط تجاری است و اصلاح روابط تجاری با کشورهای مختلف و برقراری ارتباطات اقتصادی با آنها، زمینه را برای گسترش بیش از پیش صادرات کشور فراهم خواهد کرد.

کد خبر 47887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =