نگاه به  توسعه صادرات، شاه‌بیت تحقق اقتصاد مقاومتی است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: از آنجا که اقتصاد مقاومتی دو اصل مهم درون‌زا و برون‌گرا بودن دارد، توجه به تقویت تولید داخل و توسعه صادرات ، می تواند شاه‌بیت تحقق این نوع از اقتصاد باشد.

حمیدرضا صالحی سلمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، اصلاح نگرش‌های اقتصادی کشور را ضروری دانست و افزود: این دو اصل مهم یعنی اینکه کشور باید تمام ظرفیت‌های موجود از جمله ماشین‌آلات و داشته‌های سرزمینی و موهبت‌های ذاتی و مزیت‌های نسبی را با بکارگیری دقیق انرژی ارزان و نیروی‌انسانی در مسیر رونق تولید بکار بگیرد و از سوی دیگر تلاش کند با استفاده از ابزار لازم، بازارهای صادراتی موجود را تقویت و بازارهای جدید نیز پیدا و ایجاد کند.

وی افزود: شاه‌بیت اقتصاد مقاومتی یعنی توجه به همین دو موضوع که متأسفانه به دلیل درک نادرست مسئولان دستگاههای اجرایی، برداشت‌های اشتباه از آنها صورت می‌گیرد.

صالحی سلمی ادامه داد: صادرات کالاهای صنعتی یا به طور کلی غیرنفتی، ضمن ایجاد ارزش افزوده بالا، وضعیت اشتغال در کشور را بهبود بخشیده و سبب کسب درآمدهای ارزی برای تامین نیازهای وارداتی در کشور می‌شود که این ویژگی کلید تحقق اقتصاد مقاومتی است.

وی گفت: یکی از عوامل ایجادکننده مزیت صادراتی به ویژه در بخش صنعت، حجم تقاضای بازار داخلی است که نقش بسزایی در ارتقا رقابت ­پذیری صنایع در بازارهای بین ­المللی ایفا می ­کند لذا می‌توان با حمایت موثر از بخش‌های دارای اثر بازار داخلی براساس مصوبات اقتصاد مقاومتی، زمینه را برای افزایش صادرات نسبی و ثبات درآمد ارزی فراهم کرد.

عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه امروزه بدون صادرات، تولید ناخالص عملاً معنایی ندارد، تأکید کرد: صادرات مولد تولید و اهرمی است که می‌تواند تولید را رونق بخشد و در نتیجه تورم افسارگسیخته را با عرضۀ مطلوب و مناسب، مهار کند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به لزوم بهره‌مندی از تجربیات کشورهای موفق در حوزۀ صادرات، چین را مصداق بارز جهش اقتصادی دانست و افزود: کشور چین توانست با یک برنامه‌ریزی دقیق و هوشمندانه، در میان‌مدت بازار بزرگ خود را تأمین و سهم قابل‌توجهی از ارز موجود در جهان را به سمت بانک های خود هدایت کند. این کشور تا جایی در تجارت جهان پیش رفته که واحدهای تولیدی و کارخانجات بزرگی در کشورهای اروپایی و آسیایی ایجاد می‌کند و از این راه نیز بازار آن کشورها را به سمت خود سوق می‌دهد.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: حرکت چین بر مدار مزیت‌های بومی مانند نیروی کار ارزان قیمت، یکی از بهترین الگوهای پیشرفت و رشد اقتصادی برای ایران است.

کد خبر 47886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =