تولید کشور در شرایط کنونی توجیه اقتصادی ندارد

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان از وجود معضلات متعدد در مسیر تولید کشور انتقاد کرد و گفت: شرایط نامناسب کنونی بخصوص چند نرخی بودن ارز، فعالیت بخش تولید را بلحاظ تامین نیاز بازار داخلی و یا با هدف صادرات به بازارهای منطقه و جهان عملاً غیراقتصادی کرده است.

غلامحسین جمیلی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با بیان آنکه نوسانات قیمت ارز یکی از عوامل مهم در تشدید نارسایی های اقتصادی در کشور است، اظهار داشت: در همه دنیا بخصوص کشورهای توسعه‌یافته، افزایش قیمت ارز سبب افزایش تولید می‌شود اما در ایران این رویه کاملاً برعکس است.

وی افزود: با تداوم افزایش غیرقابل کنترل قیمت ارز، عملاً در گام اول تجارت، یعنی در مرحله تولید، کشور دچار مشکلات متعددی خواهد شد بطوری که اساسا تولید صرفۀ اقتصادی ندارد.

جمیلی بیان کرد: حساسیت بالای افکار عمومی و توجه خاص سیاستگذاران به نوسانات نرخ ارز، حاکی از این واقعیت انکارناپذیر است که این نرخ یک متغیر کلیدی در اقتصاد ایران است.

وی، کاهش توان رقابت و فروش کالای ایرانی در بازارهای جهانی و در نتیجه تضعیف صادرات وکاهش تولید، پایین آمدن توان رقابت کالای ایرانی با محصولات وارداتی و در نتیجه تقویت واردات و تضعیف تولید(کاهش یا عدم تولید به دلیل عدم صرفه اقتصادی) و همچنین ایجاد نااطمینانی و بی ثباتی اقتصاد کلان به دلیل ممانعت از تعدیل تدریجی نرخ ارز را برخی از مشکلات بی‌ثباتی نرخ ارز در کشور دانست.

جمیلی ادامه داد: در شرایط کنونی چه بر مبنای تامین نیاز بازار داخلی و چه با هدف حضور در بازارهای جهان و منطقه‌، می‌توان ادعا کرد که تولید توجیه اقتصادی ندارد و در چنین وضعیتی نمی‌توان انتظار داشت که صادرات نیز رونق بگیرد.

عضو اتاق بازرگانی زنجان ادامه داد: امروزه برای فعالیت در بازارهای جهانی، تاجر باید تمام هزینه های لجستیکی، تبلیغاتی، بازارسازی و بازاریابی را با ارز رایج انجام دهد؛ این یعنی قیمت تمام شده محصولات به حدی بالا می‌رود که عملاً قدرت رقابت کاهش پیدا می‌کند و تاجر دیگر نمی‌تواند حضور بلندمدتی در بازار خارجی داشته باشد و جایگاه کالا و محصول خود را تثبیت کند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اهمیت ثبات در قیمت ارز، این مهم را از ارکان رونق تولید و ایجاد نشاط در بازار و در نهایت گسترش صادرات دانست و اظهار داشت: قیمت ارز و هزینه‌های تولیدی باید به گونه‌ای باشد که تاجر بتواند پس از بازاریابی و بازارسازی و ایجاد ارتباطات اقتصادی و مالی در کشورهای دیگر، محصول باکیفیت را با قیمت مناسب از تولیدکننده خریداری کند و سپس با تبلیغات و هزینه‌های جانبی، آن را در بازار هدف به فروش برساند که البته این روند زمانی معقول است که توجیه اقتصادی داشته باشد.

کد خبر 47860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =