تاثیر مثبت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در عرصه صادرات و واردات

عضو هیات رییسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات با اشاره به لایحه اصلاحی دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تاکید کرد که هر اندازه اقتصاد کشور به سمت ارز تک نرخی و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی حرکت کند، بیشتر برای صادرات، واردات و تجارت خارجی کارگشا خواهد بود.

فرشید فرزانگان روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم‌نیوز درباره ارسال لایحه اصلاحی بودجه از سوی دولت در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، افزود: از دیدگاه بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی، هر اندازه دولت به سمت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز تک نرخی حرکت کند، بیشتر به نفع اقتصاد و در عرصه صادرات، واردات و تجارت خارجی کارگشا خواهد بود.

هفته گذشته سیدمحمد حسینی معاون امور مجلس رییس‌جمهوری از تقدیم لایحه «تامین مطمئن کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست‌های جبرانی برای حمایت از معیشت اقشار آسیب‌پذیر» با قید دو فوریت به مجلس شورای اسلامی خبر داد و  درباره ضرورت تقدیم این لایحه گفت: با عنایت به تاثیرپذیری روند تامین و قیمت کالاهای اساسی از افزایش قیمت‌های جهانی و تغییرات اقلیمی و با هدف فراهم آوردن امکان تامین کافی کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و حمایت از معیشت اقشار آسیب‌پذیر از طریق پرداخت یارانه، لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است.

وی عامل رانت را تفاوت در نرخ ارز عنوان کرد و افزود: هر اندازه تفاوت در نرخ ارز بیشتر باشد، هم باعث شائبه شده و هم مسائلی دیگری را در پی خواهد داشت که برای اقتصاد سودمند نیست.

رییس کمیسیون اکسپوی اتاق ایران، تاکید کرد: حتی تفاوت اندک نرخ ارز در سامانه نیما در مقایسه با قیمت بازار، مساله‌ساز است و این موضوع را حتی می‌توان در مسائلی مانند بازگشت ارز حاصل از صادرات و رفع تعهد ارزی نیز مشاهده کرد.

عضو هیات رییسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات ارز تک نرخی که نرخ آن با سازوکار بازار تعیین شده باشد را به نفع فضای تجاری و اقتصادی دانست و تصریح کرد: برای جبران یارانه این موضوع نیز می‌توان بسته‌های معیشتی برای ضعیف‌ترین اقشار جامعه در نظر گرفت یا به آخرین زنجیره که همان مصرف کننده نهایی است، یارانه نقدی داد اما بهتر این است که این یارانه در قالب کالا و با استفاده از کالاهای تولید شده در داخل کشور باشد.

فرزانگان درباره نگرانی‌ها در خصوص افزایش تورم با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز خاطرنشان کرد: سیاست‌گذار باید بداند که یارانه تخصیصی به ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست مصرف کننده نهایی نمی‌رسد و تاثیر این مساعدت در جامعه احساس نمی‌شود.

کد خبر 47854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =