قزاقستان از کشت فرا سرزمینی ایران در این کشور حمایت می‌کند

رییس مرکز نوآوری و تبادلات تجاری ایران و قزاقستان گفت: قزاقستان از کشت فراسرزمینی ایران در این کشور حمایت می کند و کشاورزان ایرانی علاقه مند به فعالیت در این زمینه از یارانه های دولتی نهاده‌های کشاورزی بهره‌مند خواهند شد.

به گزارش اگزیم نیوز، محمد اشرف اکبری روز پنجشنبه در برنامه ویدئو کنفرانس که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی در خصوص سفر هیات تجاری این استان به کشور قزاقستان برگزار شد، اظهار داشت: در دهه های گذشته کشاورزانی از ایران در این کشور کشت فراسرزمینی داشتند که از حمایت های دولت قزاقستان بهره مند بودند.

وی با بیان اینکه قزاقستان کشوری پهناور دارای اراضی کشاورزی مناسب غنی و پر آب است، افزود: این کشور همچنین دارای مناطق سردسیری است که کشاورزان ایرانی می توانند غلات، ذرت، دانه های روغنی و عدس کشت کنند.

اکبری با بیان آنکه در مناطق جنوبی گرمسیر این کشور نیز می توان برنج کاری کرد، اظهار داشت: در سال های گذشته شرکت هایی از ایران برای مکانیزه شدن کشت برنج به این کشور سفر کردند اما بعد از شیوع ویروس کرونا حضور این شرکت ها کمرنگ شد.

رییس مرکز نوآوری و تبادلات تجاری ایران و قزاقستان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه این کشور از گسترش فعالیت مکانیزاسیون بخش کشاورزی نیز حمایت می کند، افزود: کشت و کار در تمام بخش های زراعی و باغی قزاقستان قابلیت اجرایی دارد.

اکبری افزود: دولت قزاقستان حتی به منظور حمایت از قشر کشاورز به شرکت های فعال در حوزه آب و دیگر خدمات، یارانه پرداخت می کند، ضمن آنکه این کشور زمین های کشاورزی را به ایرانیان واگذار خواهد کرد.

وی با اشاره به کمبود علوفه دامی در کشور و استان خراسان شمالی، تصریح کرد: کشور پهناور قزاقستان اراضی بسیار زیادی برای کشت انواع گیاهان علوفه ای دارد یعنی بنوعی کمبودی در این زمینه ندارد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی هم در این ویدئو کنفرانس گفت: هیات تجاری در ۲۲ آبان ماه سال جاری از خراسان شمالی به استان آلماتی قزاقستان اعزام می شود.

سعید پورآبادی افزود: در این سفر تعداد ۲۰ نفر از تجار، بازرگانان و مسئولان واحدهای تولیدی و صنعتی استان حضور دارند.

وی انتحاب بازارهای هدف، یافتن طرف تجاری و جذب سرمایه گذار خارجی را از جمله اهداف اعزام هیات تجاری استان به قزاقستان عنوان کرد.

وی گفت: کارگروه های این هیات را فعالان بخش کشاورزی، دامپروری، خشکبار، گلخانه داران، صنعت ساختمان، صنایع غذایی، شرکت های دانش بنیان و شرکت های لجستیک و ارائه خدمات حمل و نقل زمینی، ریلی و هوایی تشکیل می دهند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی، اظهار داشت: در سال جاری از این استان ۴۶ هزار و ۵۲۰ کیلوگرم انواع کالا به قزاقزستان صادر شده که این کالاها شامل پالت بتن سبک و رب گوجه فرنگی است.

کشور قزاقستان دروازه ورود به اوراسیا است و نقش زیادی در دستیابی به بازار کشورهای اروپایی و تامین بازار جدید صادراتی دارد. 

کد خبر 47827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =