شرکت های تولیدی با بهره گیری از دانش مجموعه های دانش بنیان درآمد خود را افزایش دهند

دبیر شبکه فن بازار ملی ایران، برخی از ویژگی های شرکت های دانش بنیان در توسعه اقتصادی کشورها را برشمرد و گفت: علاقه مندان می توانند با بهره گیری  از توان علمی این مجموعه ها ضمن به روزسازی خطوط تولید، عرضه محصولات جدید و استفاده از فناوری های نوین، درآمد واحد تولیدی خود را افزایش دهند.

محمدصالح خالقی روز چهارشنبه در گفت و گویی درباره دلایل تشکیل پارک های فناوری، اظهار داشت: افزود: این پارک ها که در ابتدای دهه ۶۰ میلادی در بسیاری از کشورهای جهان شکل گرفتند محل تجمع شرکت های فعال در کارهای  فناورانه هستند که عمده فعالیت آنها در تولید فناوری های نرم است.

دبیر شبکه فن بازار ملی ایران با بیان آنکه ایجاد پارک های فناوری از ابتدای دهه ۸۰ نیز با هدف ارایه فعالیت های نوآورانه در ایران شکل گرفت، درباره چگونگی عرضه فناوری به بازار توسط این مجموعه ها، گفت: اگر یک متقاضی نیاز به فناوری روز داشته باشد، این مجموعه ها، این درخواست را با هدف افزایش مبادلات میان شرکت ها، توسعه درآمد و رونق کسب و کار آنها از طریق ساز و کارهای ایجاد شده، تامین می کنند.

این کارشناس ارشد مدیریت تکنولوژی، تفاوت فعالیت شرکت های دانش بنیان با واحدهای تولیدی را در تولید علم و دانش آنها دانست و تصریح کرد: همین تولید علم دانش بنیان ها، سبب افزایش ارزش افزوده شرکت های علاقه مند به بهره گیری از توان این مجموعه ها می شود.

خالقی یادآور شد: عمده فعالیت شرکت های دانش بنیان بر پایه فناوری اطلاعات یا همان صنعت کامپیوتر، شرکت های مستقر در پارک ها شکل گرفته است.

وی که درباره امکانات کشور در زمینه پارک  فناوری ها سخن می گفت، افزود: اکنون بیش از ۴۰ پارک فناوری داریم که پارک فناوری پردیس تهران بزرگ ترین و از زیرمجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که بیش از ۲۵۰ شرکت دانش بنیان و ۵۰ شرکت در آن مستقر هستند.

وی در ادامه درباره دیگر وظایف این پارک اضافه کرد: تاکنون نه تنها بخش زیادی از برنامه های ملی و بین المللی در سیاست گذاری علم و فناوری کشور به پارک فناوری پردیس محول شده که تنها محل استقرار شرکت های دانش بنیان یا فناور و یا شرکت های مرکز رشدی نیست بلکه به مکانی برای توسعه بازار فناوری کشور تبدیل شده است.

دبیر شبکه فن بازار ملی ایران با اشاره به نقش این پارک ها در توسعه بازار فناوری کشور، گفت: با توجه به مساحت و تقسیمات کشوری ما حداقل یک پارک فناوری در هر استان داریم که وظیفه این مجموعه ها ایجاد شرایط مناسب برای فعالیت شرکت های دانش بنیان از منظر توسعه فناوری و گسترش بازار فناوری است.

خالقی درخصوص اکوسیستم نوآوری و فناوری و مفاهیم آن، گفت: یکی از مفاهیم آن توسعه فناوری است که بازیگران زیادی مانند دانشگاه ها، پارک های فناوری، مراکز رشد و شهرک های صنعتی دارد که همه آنها سبب توسعه یک فناوری می شوند. برای توسعه یک فناوری نیز مراحل مختلفی نظیر ایجاد زیرساخت توسط یک نفر، مهیا کردن شرایط بیمه ای توسط فرد دیگر و توجه عمده نفری دیگر به انجام مطالعه و آموزش است که این موارد در مجموع سبب توسعه فناوری در کشور می شود.

وی در ادامه به دیگر وظایف پارک فناوری پردیس اشاره و تصریح کرد: براساس نقشه جامع علمی کشور و ابلاغیه های شورای عالی انقلاب فرهنگی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وظیفه توسعه این بخش برعهده پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران می باشد که علت اصلی آن ایجاد یکپارچگی و جلوگیری از موازی کاری می باشد.

وی برای توسعه بازار فناوری دو نوع رابطه با فن بازار ملی ایران مطرح کرد و گفت: یک رابطه توجه به توسعه همکاری است مانند همکاران ما در پارک های فناوری کشور و سازمان های دیگر و رابطه دیگر این است که از فن بازار ملی ایران و به تبع آن شبکه ما استفاده کنند و در واقع بهره بردار باشند.

این کارشناس ارشد مدیریت تکنولوژی درباره چگونگی عملکرد این شرکت ها در توسعه بازار و بازاریابی، گفت: هر مجموعه یا شرکت دانش بنیانی یک واحدی به نام بازاریابی دارد که برای توسعه بازار یا می خواهد محصول خود را بفروشد و یا برای توسعه برنامه های خود سرمایه جذب کند یا سرمایه ای را برای استارتاپ تحت پوشش کسب کند که در اصل فن بازار، مدل نوآوری باز را در کسب و کارهای دانش بنیان در شهری دارای بازار بالقوه در اختیار آنها قرار می دهد. همچنین نیروی ما در  سایر استان ها در قالب یک همکاری و یک بازه زمانی مشخص، خدمات مورد نیاز فن بازار ملی را به آنها ارایه می دهد.

وی ادامه داد: هماهنگی های این امور به طور معمول بعهده بخش دولتی است اما خود بازاریابی را بخش خصوصی که در خود این حوزه فعالیت می کند و ما تحت عنوان کارگزاران تجارت فناوری که در اصطلاح عام بروکر فناوری نام دارد، این کار را انجام می دهیم.

خالقی درباره وظایف کارگزاران تجارت فناوری، اظهار داشت: فعالیت این شرکت ها براساس مدیریت تکنولوژی است یعنی مدیریت و تکنولوژی با هم پیوند می خورد. تسلط کارگزاران تجارت فناوری بر موضوعات بازار فناوری است به طوری که هنگام انجام یک مبادله در مرحله ابتدایی باید متقاضی یا عرضه کننده شناسایی شود و پس از آن تنظیم تعدادی سند است که می تواند تفاهم نامه یا قرارداد باشد. البته ممکن است برای انجام مبادله نیاز به مجوز باشد که وظیفه آماده سازی آنها به عهده این مجموعه هاست.

وی درباره مزیت های ارتباط گیری با فن بازار پارک ملی ایران گفت: ما فقط مختص پارک ها نیستیم و برای ارائه خدمات هیچ محدودیتی نداریم. مهم ترین مزیت و توانایی این پارک ها در تجاری کردن محصولات یا به بیانی بهتر تجاری کردن پتانسیل های خود است. یا از سوی دیگر عرضه کننده ای نیاز به یک فناوری دارد که شاید سال ها دنبال تهیه آن بوده که به واسطه ارتباط با شبکه فن بازار ملی ایران می تواند نیاز خود را برطرف کند.

وی اضافه کرد: هنگامی که یک مراجعه به فن بازار ملی ایران می شود این مجموعه می تواند یکی از دفاتر یا یکی از کارگزاران ما در استان ها باشد که کارگزار تجارت فناوری به بروکر وصل می شود و موضوع خود را مطرح می کند؛ پس از آن ادامه این روند بعهده کارگزار است و شاید نیازی به حضور شخص مراجعه کننده نباشد البته همه اطلاعات در اختیار او قرار داده می شود.

خالقی درباره تبعات نامطلوب همه گیری کرونا بر فعالیت های این بخش، افزود: گردش مالی بروکرهای فناوری طی سه سال گذشته نزدیک به ۴۰۰ میلیارد تومان بوده که حدود ۵۰ بروکر فناوری در کشور این گردش مالی را ایجاد کردند. با خارج از کشور هم ارتباط داریم اما در حال حاضر به واسطه تشدید کرونا ارتباطات خود را تنها به داخل کشور معطوف کرده ایم.

وی در پایان با معرفی سامانه Tek mart.ir گفت: این سامانه جامع ترین بانک اطلاعات فناوری کشور و یکی از ابزارهای ما برای تسهیل تبادلات فناوری است که امکان مراجعه به آن وجود دارد. نزدیک به ۱۴ هزار محصول فناورانه، ۲۰ هزار کاربر و ۵ هزار شرکت دانش بنیان در سایت ثبت شده اند و هم چنین ۴۰۰ تقاضای فناوری در این سامانه است.

لازم به ذکر است که فهرست کارگزاران تجارت فناوری در سامانه شبکه فن بازار ملی ایران موجود است و مخاطبین می توانند به یکی از این کارگزاران مراجعه کنند، ارتباط بگیرند و از خدمات فن بازار بهره مند بشوند.

کد خبر 47779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =