کاهش ۱.۴ درصدی شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی

آمارهای منتشر شده توسط پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی نشان می‌دهد که رشد منفی شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی که از تیرماه امسال آغاز شده، در مهرماه نیز تداوم یافته و ۱.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ افت کرده است.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در گزارشی به روند شاخص تولید صنعتی در مهرماه امسال پرداخته و نوشته است: شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در مهرماه ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۴ درصد کاهش داشته است. رشد منفی شاخص تولید در مهرماه که بعد از شانزده ماه رشد مثبت شاخص ثبت شد را می‌توان ادامه روند نزولی رشد این شاخص دانست که از تیرماه ۱۴۰۰ شروع شده است.

بیش از ۲۸۰ شرکت صنعتی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار و فرابورس که به صورت ماهانه گزارش تولید خود را منتشر می‌کنند، بیش از نیمی از تولید کشور را در اختیار دارند. لذا با توجه به بررسی آمار این شرکت‌ها می‌توان وضعیت تغییرات تولید صنعت کشور را رصد کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که شاخص مستخرج از داده‌های این شرکت‌ها همراستا با شاخص تولید صنعتی کل کشور است. لذا این شاخص در زمانی که شاخص‌های رسمی کل کشور با تاخیر منتشر می‌شوند و تواتر فصلی دارند، می‌تواند جایگزین خوبی برای آنها باشد و وضعیت تغییرات ماهانه صنعت را نشان دهد.

براساس این گزارش در بین صنایع، تولید در صنایع صادرات‌محور و صنایع تولیدکننده کالاهای واسطه‌ای در مهماه کاهش بیشتری نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته و در عوض رشد تولید در صنایع تولیدکننده کالاهای مصرفی و صنایع وابسته به واردات در این دوره با وجود کاهش نرخ رشد تولید کماکان مثبت بوده است.

این پژوهشکده خاطرنشان کرده است که بررسی صورت‌های مالی شش ماهه شرکت‌ها حکایت از آن دارد که صنعت محصولات غذایی و صنعت محصولات دارویی به ترتیب بدترین وضعیت سودآوری را در سال جاری داشتند به طوری که ارزش حقیقی سود آنها در شش ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است (سود اسمی کمتر از تورم رشد کرده است) و تعداد شرکت‌های زیان‌ده آنها نیز افزایش داشته است. این کاهش سود حقیقی می‌تواند به دلیل قیمت‌گذاری دولتی و غیر بازاری در کالاهای ضروری باشد. در طرف مقابل صنعت فلزات اساسی و محصولات شیمیایی با رشد اسمی سود بالای ۱۰۰ درصد جز سودآورترین صنایع بودند.

براساس این گزارش، بیشترین تاثیر منفی بر رشد شاخص را صنعت فلزات اساسی داشته است. با وجود اینکه ارزش اسمی تولید و فروش در این صنعت در مهرماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ برابر شده اما رشد حقیقی تولید در این صنعت، روند کاهشی داشته است.

همچنین رشد شاخص تولید صنعت خودروسازی و ساخت قطعات بعد از ۱۷ ماه تک رقمی شده و به ۸.۶ درصد رسیده است. در مهرماه رشد فروش این صنعت بیشتر از رشد تولید بوده است.

رشد تولید صنعت محصولات دارویی در هفتمین ماه امسال مانند پنج ماه گذشته منفی بوده است. کاهش تولید و فروش به همراه کاهش ارزش حقیقی سود در این صنعت، نشان از وضعیت نامطلوب شرکت‌های تولیدکننده دارو دارد.

از سوی دیگر صنعت کانی‌های غیرفلزی مشابه سه ماهه تابستان در مهرماه نیز رشد منفی تولید را ثبت کرده‌اند.

کد خبر 47759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =