توان صنعت فرش ماشینی ایران برای رقابت با رقبای خارجی

عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران گفت: تولیدات فرش ماشینی کشورمان قابلیت رقابت با برترین محصولات از کشورهای ترکیه، بلژیک و چین را دارا است.

به گزارش اگزیم‌نیوز، «علیرضا حائری» با اشاره به برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کفپوش، موکت، فرش ماشینی و صنایع وابسته افزود: فرش ماشینی یکی از رشته‌صنعت‌های بخش نساجی است که در سال‌های اخیر از نظر کیفی و کمّی رشد قابل توجهی داشته و جزو محصولات ممتاز بخش نساجی است.

عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران خاطرنشان‌کرد: بیش از ۳۰ هزار نفر در صنعت فرش ماشینی اشتغال به‌کار دارند که ۱۰ درصد اشتغال صنایع نساجی را تشکیل می‌دهد. با توجه به سهم ۵۰ درصدی آن از صادرات، نشان‌دهنده وضعیت ممتاز این صنعت در کشور است.

وی بیان‌داشت: پیش از همه‌گیری کرونا رکورد سالیانه ۹۵ میلیون مترمربعی در تولید این محصول به ثبت رسید، با این حال مسوولان وزارت صنعت خبر از تولید ۴۱ میلیون متر مربع فرش ماشینی در نیمه نخست امسال داده‌اند که در نهایت تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۸۲ میلیون مترمربع خواهد رسید.

حائری با بیان اینکه در گذشته دست‌کم نیمی از صادرات بخش نساجی مربوط به فرش ماشینی بود، یادآور شد: در سال‌های گذشته حتی به رکورد صادرات ۷۵۰ میلیون دلاری محصولات بخش نساجی و ۵۰۰ میلیون دلاری فرش ماشینی دست یافتیم، اما اعداد و ارقامی که اکنون ارائه می‌شود چشمگیر نیست.

وی تصریح‌کرد:‌ شایسته نیست صنعت فرش ماشینی با این کیفیت تولید، راهی به بازارهای جهانی نداشته باشد و کارخانجات آن با ۶۰ تا ۶۵ درصد ظرفیت خود کار کنند.

عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران با اشاره به درج نشدن آمار تولید و صادرات فرش ماشینی در آمار تولیدات منتخب صنعتی که همه ماهه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه می‌شود، گفت: اگر آمار ارائه شده از سوی مسوولان را مبنا قرار دهیم، صادرات کل محصولات نساجی نیز باید در یکی دو سال گذشته با کاهش مواجه شده باشد و در نهایت به ۵۰۰ میلیون دلار برسد که به هیچ عنوان در شان این صنعت نیست، در حالی که قابلیت صادرات تا پنج میلیارد دلاری در این صنعت وجود دارد.

حائری افزود: کشورهایی نظیر ترکیه، ویتنام، هند، بنگلادش و چین که صنعت نساجی قدرتمندی دارند، برنامه‌محور حرکت می‌کنند، اما یکی از مشکلات صنعت نساجی ما این است که برنامه و هدف مشخص سالیانه‌ای ندارد.

وی افزود: وقتی برنامه‌ها از قبل مشخص باشد، مسوولان مربوطه تلاش خواهند کرد تا به این اهداف دست یابند و در نهایت دلایل توفیق یا عدم توفیق‌شان، راهکارهای رفع مشکلات یا استمرار موفقیت‌ها مشخص می‌شود.

‌عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران ابراز امیدواری کرد:‌ با حرکت برنامه‌محور در این عرصه و رفع مشکلات پیش‌رو، بار دیگر صنعت نساجی و به‌ویژه فرش ماشینی را به جایگاه خوب گذشته آن برسانیم.

روز گذشته و در جریان افتتاح سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کفپوش، موکت، فرش ماشینی و صنایع وابسته که با حضور ۱۰۰ شرکت داخلی و خارجی آغاز به کار کرده است، معاون امور صنایع وزارت صنعت گفت: بیش از یک‌هزار واحد صنعتی در صنعت فرش ماشینی، کفپوش، موکت و چمن مصنوعی مشغول به فعالیت هستند.

«مهدی صادقی‌نیارکی» افزود: در ۶ماهه نخست امسال ۴۱ میلیون مترمربع فرش ماشینی، ۶۶میلیون مترمربع موکت و سه‌هزار و ۸۰۰ تن چمن مصنوعی در کشور تولید شده است.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه‌داد: بیش از ۱۳۵ میلیون مترمربع ظرفیت تولید فرش ماشینی و ۲۸۱ میلیون مترمربع ظرفیت تولید انواع موکت در کشور وجود دارد و در سال گذشته صنعتگران در حوزه فرش ماشینی با بیش از ۷۰ درصد ظرفیت اسمی مشغول به فعالیت بوده‌اند.

وی با اشاره به توسعه صادرات در این بخش، افزود: در ۶ ماهه نخست سال جاری ۲۸ هزار تن فرش ماشینی معادل ۱۱۰ میلیون دلار، ۱۰هزار تن موکت معادل هفت میلیون دلار و ۱۰ تن چمن مصنوعی معادل ۱۴ هزار دلار از کشور صادر شده است.

کد خبر 47735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =