کیفیت و قیمت ملاک اصلی موفقیت در بازار

عضو اتاق بازرگانی، صنایع؛ معادن و کشاورزی تبریز، نگاه ملی به تولیدات داخلی را یکی از عوامل اصلی ترغیب‌ مشتریان به خرید کالای ساخت داخل عنوان اما تاکید کرد نباید فراموش شود که تحقق موفقیت در بازار منوط به حفظ و ارتقا کیفیت و همچنین تعیین قیمت متناسب با توان خریداران است.

قاسم خلیل‌نژاد قویدل روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به لزوم اعمال سیاست‌ اقتصاد باز بلحاظ نقش مثبت آن در ارتقاء کیفیت محصولات تولید داخل با هدف رفع نیازهای بازار بومی، افزود: تجربه نشان داده هر کجا رقابت‌ وجود دارد، رشد هم وجود داشته پس باید با ایجاد بازار رقابتی زمینه برای توسعه فعالیت تولیدکنندگان داخلی فراهم شود.

وی با بیان اینکه انحصار در تولید آفت توسعه یافتگی است، اظهار داشت: امروزه آلمان و ژاپن در صدر تولیدکنندگان خودروهای باکیفیت در جهان قرار دارند به طوری که محصولات آنها در پیشرفته‌ترین کشورها به فروش می‌رسد اما این دو کشور هرگز بازار داخلی خود را از ورود خودروی خارجی منع نکرده اند چرا که به خوبی می‌دانند تمام آنچه امروز در صنعت خودرو به آن رسیده‌اند در گرو ایجاد فضای رقابتی و حمایت هدفمند و نظام‌مند از تولیدکنندۀ داخلی بوده است.

وی با بیان آنکه صنعت داخلی در رقابت با تولیدکنندگان خارجی به بلوغ می‌رسد، از دستگاههای متولی خواست زمینه واردات محصولات مشابه خارجی که در داخل تولید می شود، مهیا گردد تا با ایجاد رقابت میان تولیدکنندگان داخلی و خارجی، بستر لازم برای ارتقا بیش از پیش کیفیت محصولات تولیدی و ورود تکنولوژی های جدید به کشور فراهم شود.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: نه می‌توان و نباید انتظار داشت که مصرف‌کننده بدون توجه به منافعش در کیفیت و قیمت و در زمانی که می‌تواند کالایی مشابه و برتر را با استاندادرهای بین‌المللی و قیمت مناسب خریداری کند، تنها به دلیل تولید داخل بودن، اقدام به خرید کالای ایرانی کند. چنین اتفاقی تنها زمانی امکان‌پذیر است که اقتصاد بسته و انحصار در تولید و عرضه وجود داشته باشد که آن هم در درازمدت منجر به فرسایش صنعت خواهد شد.

خلیل‌نژاد قویدل معتقد است: هرگاه کشوری بخواهد مراحل پیشرفت را سپری کند، در ابتدا باید به تولید کالا و خدمتی که سبب افزایش صادرات می شود، توجه کند.

وی ادامه داد: در واقع تمام کشورهای توسعه یافته، بخش قابل توجهی از تولید ناخالص ملی خود را از محل صادرات تامین می کنند یا اینکه یکی از محورهای توسعه آنها تولید کالا و خدمات برای صادرات است، زیرا وقتی کالایی صادر می شود بدین معناست که تولید آن کشور، چنان کیفیتی دارد که می تواند بازارهای بین المللی را به دست آورد و بازار ملی و بین المللی را تصاحب کند.

خلیل‌نژاد قویدل در انتها تاکید کرد: تولید کالای با کیفیت و قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی و تلاش برای توسعه صادرات از جمله عوامل مهم ثبات اقتصادی کشور هستند که باید مسئولان امر به آن توجه ویژه‌ داشته باشند.

کد خبر 47691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =