نزدیک به ۳۰۰ هزار تن کالا از مرز بازرگان وارد کشور شده است

مدیرکل گمرک بازرگان گفت: از ابتدای سال‌جاری، ۲۹۵ هزار و ۵۵۷ تن کالا از طریق این مرز صادر شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۹۳ درصد افزایش دارد.

به گزارش اگزیم نیوز، مجتبی بازگیر روز جمعه در گفت و گویی بیان کرد: این محصولات وارداتی شامل انواع ماشین‌آلات صنعتی، مصنوعات از چدن و آهن یا فولاد، آلومینیوم، مواد پلاستیکی، وسایل نقلیه زمینی، عصاره رنگ و مرکب، اسکلت فلزی، انواع چسب، انواع رنگ، سنگ فلز جوش، خاکستر، کائوچو و اشیای ساخته شده از آن و انواع پارچه است.

وی ادامه داد: ارزش دلاری مقدار کالای وارده شده در این مدت ۳۵۱ میلیون و ۱۱۱ هزار و ۲۴۸ دلار است، که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۶ درصد افزایش دارد.

مدیرکل گمرک بازرگان اضافه کرد: در این خصوص هشت هزار و ۶۷۳ اظهار نامه صادر شده که سال گذشته در این مدت زمانی، این رقم چهارهزار و ۲۳۰ مورد بود.

بازگیر به فعالیت بخش ترانزیت در گمرک بازرگان نیز اشاره کرد و گفت:  در این مدت یک میلیون و ۳۷۲ هزار و ۶۰۰ تن کالا از طریق این مرز به صورت ترانزیت خارجی ورودی (صادره از گمرک بازرگان به سایر گمرکات) انجام گرفته، که نسبت به مدت مشابه ۹۲درصد رشد داشته است.

حدود یک چهارم از کل پایانه‌های مرزی کشور در آذربایجان‌غربی قرار دارد و این استان دارای پنج پایانه مرزی شامل بازرگان ماکو، رازی خوی و سرو ارومیه در مرز ترکیه، صنم بلاغی پلدشت در مرز نخجوان و تمرچین پیرانشهر در مرز عراق است.

گمرک بازرگان یکی از مبادی سه‌گانه تجارت مرزی ایران و ترکیه به شمار می‌رود که به صورت شبانه‌روزی در شمال آذربایجان‌غربی فعال است؛ این مرز که دروازه ورود ایران به کشورهای اروپایی به شمار می‌رود، در فاصلهٔ یک کیلومتری شهر بازرگان از توابع شهرستان ماکو در آذربایجان‌غربی قرار دارد.

گمرک بازرگان در سال ۱۳۰۵ شمسی راه‌اندازی شد و تنها مرز ۲۴ ساعته و بین‌المللی مابین ایران و ترکیه است.

آذربایجان‌غربی ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با ترکیه، عراق و نخجوان دارد.

کد خبر 47636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =