تولید سالانه ۳۰ میلیون تن شمس فولاد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه توسعه زنجیره پایین‌دستی و ایجاد ارزش‌افزوده در طرح‌های جدید صنعت فولاد اجرا می‌شود، گفت: تولید سالیانه شمش فولاد از مرز ۳۰ میلیون تن گذشته است.

به گزارش اگزیم‌نیوز، «وجیه‌الله جعفری» امروز (یکشنبه) در هشتمین کنفرانس بین‌المللی استیل پرایس، افزود: ظرفیت نصب شده شمش فولاد از مرز ۴۰ میلیون تن گذشته است.

وی بیان داشت: در ۶ ماهه نخست امسال رشد صادرات در زنجیره فولاد به پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تن را شاهد بودیم اما تداوم و استمرار آن نیازمند برنامه‌ریزی‌های بعدی است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: امروز در زنجیره فولاد حدود ۳۶ میلیون تن آهن اسفنجی، ۶۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندله و ۶۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کنسانتره ظرفیت نصب شده وجود دارد، اما در عین حال با مشکلاتی در تامین مواد اولیه مواجه هستیم.

معاون وزیر صنعت گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۵۰ تقاضای فولاد در جهان به ۲ میلیارد و ۶۶۹ میلیون تن برسد.

وی ادامه داد: امسال برای سومین سال متوالی ایران موفق به کسب رتبه ۱۰ کشور برتر تولیدکننده فولاد جهان شده و در این راستا باید در جهت بهبود کیفی محصول و افزایش بهره‌وری تلاش کنیم.

جعفری خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود ظرفیت ۵۵ میلیون تن شمش فولادی در افق ۱۴۰۴ محقق شود که تا امروز ۴۰ میلیون تن آن محقق شده و هفت میلیون تن دیگر در سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

وی یادآور شد: تا امروز بیش از ۲۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در کل زنجیره فولاد سرمایه گذاری شده که ۱۹ میلیون دلار آن نصب شده است.

این مقام مسئول در ادامه به چند گلوگاه و مشکل اصلی در زنجیره فولاد از جمله تامین مواد اولیه اشاره کرد و گفت: حدود ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تن ذخیره قطعی در کشور وجود دارد و در سال‌های اخیر حدود یک میلیارد تن دیگر به این ذخایر اضافه شده است، اما با نگاه توسعه‌ای، این میزان ذخیره پاسخگوی نیازها در بلندمدت نخواهد بود و بر این اساس نیازمند توسعه اکتشافات هستیم.

جعفری یادآور شد: به منظور افزایش ذخایر جدید باید به سمت معادن زیرزمینی و توسعه اکتشاف در عمق برویم و در این راستا سرمایه‌گذاری در معادن خارج از کشور و توسعه فناوری‌های جدید نیاز است.

وی، چالش دوم در این حوزه را توسعه زیرساخت‌های برق، آب، گاز، حمل و نقل جاده‌ای و ریلی برشمرد و گفت: در این روستا سه شرکت بزرگ گل‌گهر سیرجان، مس سرچشمه و چادرملو نخستین طرح انتقال آب را اجرایی کردند و سه طرح دیگر نیز توسط شرکت‌های فولادی در حال اجرا است.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت همچنین برق مورد نیاز در صنعت فولاد را بین هشت تا ۹ هزار مگاوات برشمرد که اکنون ۶ هزار مگاوات در حال مصرف است و برای طرح‌های توسعه این نیز نیازمند ۱۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات دیگر هستیم.

وی خاطرنشان کرد: به منظور توسعه زیرساخت‌های برق، تولید ۱۰ هزار مگاوات قرارداد با شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی وزارت نیرو در حال انعقاد است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو افزود: در زنجیره فولاد برای تأمین خوراک شرکت‌های فولادی و همچنین سوخت‌رسانی، نیازمند گاز هستیم.

کد خبر 47485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =