فقدان دیپلماسی اقتصادی قوی، روند صادرات را مختل کرده است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک بر ضرورت گسترش روابط تجاری با کشورهای همسایه تاکید کرد و گفت: لازم است که در قالب دیپلماسی اقتصادی، زمینه را برای ارائۀ دستاوردها و محصولات ایرانی در بخش معدن، در کشورهای همجوار مانند عراق و افغانستان فراهم کرد.

محمدحسین حیدری روز سه شنبه  در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره بر لزوم اصلاح نگرش دولت به موضوع اقتصاد، تولید و صادرات، افزود: در اقتصاد، هر فرد و هر گروه وظیفۀ مختص به خود را دارد؛ یکی تولید می‌کند، یکی بازاریابی و دیگری فروش و صادرات را انجام می‌دهد. هر کدام از این بخش‌ها مقتضیات خاص خود و در نتیجه حمایت‌های خاص را مطالبه می‌کند.

وی بیان کرد: اشتراکات تاریخی، مذهبی، قومی، زبانی، فرهنگی، مرز مشترک یک هزار و ۴۵۰ کیلومتری توأم با تراکم جمعیتی به سمت کشورمان و به تبع آن هزینه حمل و نقل ارزانتر و وجود چهارده گذرگاه رسمی و بازارچه ای و... از جمله مزایای نسبی ایران نسبت به رقبای تجاری و همسایگان آن کشور محسوب می شود.

حیدری اظهار داشت: در مسیر صنعتی‌سازی دو کشور عراق و افغانستان، ایران ظرفیت بسیار مناسبی از جهت صادرات مواد اولیه، ارسال نیروی متخصص، تجهیزات و تکنولوژی دارد که می‌تواند مطابق با روند پیشرفت آن کشورها، صادرات خود به آنها را نیز با شرایط تطبیق دهد زیرا این موضوع سبب حضور پایدارتر ایران در آن بازارها خواهد شد.

عضو اتاق بازرگانی اراک با اشاره به لزوم رونق تولید، این مهم را گامی بلند در راستای گسترش صادرات دانست و با اشاره بر ضرورت افزایش حمایت‌های دولتی از این بخش، افزود: در بخش‌های مختلفی از صنعت کشور، مخصوصاً صنعت معدن و در زمینۀ سنگ‌های معدنی، پتانسیل بسیار بالایی در کشور وجود دارد که می‌توان با احصاء دقیق آن و صدالبته استفاده منطقی، تمام نیاز بازارهای همسایه را پوشش داد و ارزآوری بالایی برای کشور به ارمغان آورد.

حیدری ادامه داد: متاسفانه در بخش صنعت معدن، مشکلات تولید و خاصه صادرات بسیار بیشتر از بخش‌های دیگر است. بخش زیادی از این مشکلات ناشی از کم‌کاری دولت در حمایت از تاجران و بازرگانان است. در واقع دولت هیچ حمایت جدی از تجار این بخش در بازار کشورهای همسایه ندارد و همین امر سبب شده که سهم ایران در این بازارها به شدت کاهش پیدا کند.

وی در انتها برقراری ارتباط مداوم و نظام‌مند با بازار منطقه را شرط افزایش سهم دانست و تصریح کرد: می‌توان و باید در قالب دیپلماسی اقتصادی، زمینه را برای عرضه هرچه بیشتر دستاوردها و محصولات ایرانی در بخش معدن، در کشورهای همجوار مانند عراق و افغانستان فراهم کرد.

کد خبر 47480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =