افزایش ۳۰ درصدی مصرف CNG

عضو انجمن سی.ان.جی با اشاره به اینکه مصرف سی. ان. جی (CNG - گاز طبیعی فشرده) همزمان با اختلال در سامانه هوشمند سوخت، ۳۰ درصد افزایش داشته است، گفت: جایگاه‌های سی. ان. جی به سامانه هوشمند سوخت متصل نیستند و به همین دلیل در عرضه این نوع سوخت، مشکلی پیش نیامد.

به گزارش اگزیم‌نیوز، «محسن جوهری» با بیان بعد از حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت، مصرف سی.ان.جی افزایش پیدا کرد، افزود: این افزایش مصرف به طور میانگین حدود ۳۰ درصد بوده، اما در برخی نقاط افزایش مصرف تا ۵۰ درصد نیز به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: افزایش مصرف سی.ان.جی و تداوم فعالیت در این جایگاه‌ها باعث شد تا روند سوخت‌رسانی در کشور با مشکل کمتری مواجه باشد.

جوهری به موضوع هوشمندسازی در جایگاه‌های سی. ان. جی اشاره کرد و گفت: در سال ۹۷ و به موجب مصوبه هیات وزیران هوشمندسازی جایگاه‌های سی.ان.جی در دستور کار قرار گرفت. این طرح که به منظور ایمن کردن خودروهای گازسوز مصوب شده بود، به مرور زوایای دیگری پیدا کرد که در صورت اجرایی شدن آن، این حمله سایبری می‌توانست برای جایگاه‌های سی. ان. جی نیز مشکل‌ساز شود.

وی با بیان اینکه اگر سامانه‌ای مانند سامانه هوشمند سوخت برای عرضه سی.ان.جی کشور ایجاد شده بود، احتمال بروز مشکل برای عرضه سی.ان.جی نیز به وجود می‌آمد، افزود: این در حالی است که توزیع سی.ان.جی در کشور بدون اختلال ادامه داشت و مصرف این سوخت ۳۰ درصد بالا رفت.

یک کارشناس صنعت سی.ان.جی ادامه داد: فرسوده بودن این سامانه یکی از دلایل موفق‌بودن حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت است. سامانه‌ای که در سال‌های گذشته رسیدگی کافی و لازم برای آن صورت نگرفته بود.

به گفته جوهری، با توجه به مشکلات پیش رو برای سامانه هوشمند سی.ان.جی به جای اجرای سیستمی مانند پمپ‌بنزین‌ها، می توان دارندگان خودروهای گازسوز را تشویق به معاینه فنی‌های منظم کرد تا ایمنی افزایش پیدا کند و در عین حال از بروز مشکلی مانند بنزین جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: با کاهش میزان ابتلا به کرونا و افزایش واکسیناسیون، مصرف بنزین در کشور بیشتر می‌شود که می‌تواند در صادرات بنزین اختلال ایجاد کند. از همین رو، بهترین راه کنترل مصرف بنزین، جایگزینی آن با مصرف سی.ان.جی است.

حمله سایبری به سامانه سوختگیری در پمپ‌بنزین‌ها در روز سه شنبه ( ۴ آبان) باعث ایجاد اختلال و وقفه در عرضه سوخت در پمپ‌بنزین‌های کشور شد، اما از عصر روز سه شنبه فعالیت پمپ‌بنزین‌ها به تدریج در کشور از سرگرفته شد. جزئیات این حمله سایبری و منشاء آن نیز در دست بررسی است.

کد خبر 47477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =