نشست تهران گامی در رونق بخشی به اقتصاد افغانستان

سخنگوی گمرک گفت: نشست همسایگان افغانستان در تهران می‌تواند باعث ثبات سیاسی و رونق اقتصادی با مشارکت همه اقوام افغانستان در این کشور شود.

به گزارش اگزیم‌نیوز از گمرک؛ سیدروح الله لطیفی سخنگوی گمرک در خصوص نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به علاوه روسیه، در تهران افزود: کشور افغانستان پس از تحولات رخ داده و در مرحله گذار احتیاج به همراهی بیشتر همسایگان دارد و از آنجا که همه کشورهای همسایه افغانستان عضو پیمان امنیتی و اقتصادی شانگ‌های هستند، نشست تهران، اهمیت ویژه تری یافته است.

وی اضافه کرد: همانطور که بارها تاکید شده است، جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال ثبات و آرامش در افغانستان با مشارکت همه اقوام این کشور بوده است.

لطیفی در خصوص میزان تجارت خارجی افغانستان و سهم ایران توضیح داد: افغانستان به طور متوسط سالانه حدود هشت میلیارد دلار تجارت خارجی دارد که سهم صادرات ۸۰۰ میلیون دلار و سهم واردات به این کشور بیش از هفت میلیارد دلار است و ایران با بیش از دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۹ سهمی بیش از ۲۸ درصد کل تجارت خارجی این کشور را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: پس از ایران، پاکستان، امارات، چین، هند ازبکستان، ترکیه و کشورهای دیگر تامین کننده نیازهای این کشور بودند که با تحولات رخ داده در حاکمیت این کشور تامین برخی اقلام مورد نیاز مردم افغانستان کاهش یافته است.

لطیفی گفت: در هفت ماه گذشته نیز صادرات ایران به افغانستان دو میلیون و ۷۹۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۱۲۶ میلیون دلار بوده و همچنان این کشور پنجمین مقصد صادرات کالاهای ایرانی است، اما تحت تاثیر شرایط پیش آمده در این کشور، کاهش قدرت خرید مردم و غیرفعال شدن برخی از طرح‌های دولتی و... صادرات کشورمان ۳۲ درصد از لحاظ وزن و ۱۵ درصد از لحاظ ارزش نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

سخنگوی گمرک ابراز امیدواری کرد: از آنجا که همه کشورهای شرکت کننده در اجلاس تهران علاوه بر همسایگی و اشتراکات فرهنگی با افغانستان، عضو پیمان شانگ‌های هم هستند و یا برخی از آن‌ها مشترکا عضو سازمان اکو نیز هستند، انتظار می‌رود تلاش هایشان برای ثبات این کشور و رونق اقتصادی آن مثمرثمر باشد.

کد خبر 47385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =