پرداخت بدهی گازی به ترکمنستان/ذخیره ۲.۸ میلیارد لیتر سوخت مایع

وزیر نفت از برنامه وزارت نفت برای پرداخت بدهی گازی به ترکمنستان خبر داد و گفت: با تلاش صنعت نفت بیش از ۲.۸ میلیارد لیتر سوخت مایع در مخازن نیروگاه‌ها و صنایع عمده ذخیره شده است.

به گزارش اگزیم نیوز از پایگاه خبری وزارت نفت( شانا)، «جواد اوجی» امروز (سه‌شنبه، چهارم آبان‌ماه) پس از دیدار با هیات ترکمنستان به ریاست رشید مرادف، وزیر امور خارجه این کشور در جمع خبرنگاران افزود: ما دو قرارداد گاز با ترکمنستان در دو نقطه از جغرافیا ایران (خراسان رضوی و گلستان) داریم که این قراردادها ۲۵ ساله است و ما روزانه از محل این دو قرارداد ۴۰ میلیون مترمکعب گاز از ترکمنستان وارد می‌کردیم.

وی با بیان اینکه در دولت گذشته به‌دلیل پرداخت نکردن مطالبات ترکمنستان صادرات گاز این کشور به ایران قطع شد، گفت: این موضوع برخلاف روابط دوستانه دو کشور به دیوان بین‌المللی داوری کشیده شد و این دیوان، رقم دقیق بدهی ایران را مشخص کرد.

وزیر نفت مذاکره با وزیرخارجه ترکمنستان و هیات بلندپایه این کشور را که متشکل از بخش انرژی و بانکی بود، مثبت ارزیابی کرد و خاطرنشان ساخت: با برنامه‌ریزی که از قبل انجام داده بودیم مذاکرات خوبی برای تسویه بدهی ترکمنستان انجام شد. عزم دولت سیزدهم تسویه این بدهی است.

اوجی با بیان اینکه مذاکرات ایران و ترکمنستان در سطح کارشناسان شرکت ملی گاز ایران و بانک مرکزی در روزهای آینده ادامه خواهد یافت، افزود: با راهکارها و پیشنهادهای مطلوبی که ارائه دادیم بی‌شک تسویه بدهی طرف ترکمنستان انجام خواهد شد و ما در این زمینه مصمم هستیم.

وی با اشاره به اینکه احیای صادرات گاز ترکمنستان به ایران می‌تواند گام نخست برای ارتقای همه‌جانبه روابط دو کشور باشد، گفت: سیاست دولت سیزدهم گسترش سطح روابط دوجانبه با همسایگان از جمله ترکمنستان است.

تامین سوخت زمستانی

وزیر نفت با اشاره به اینکه هیات ایرانی پیشنهادهای خوبی برای تسویه بدهی به ترکمنستان روی میز گذاشته و ترکمنستان هم راهکارهای خوبی ارائه داده است، ادامه داد: مطمئنم این موضوع (تسویه بدهی گازی ترکمنستان به ایران) قابل حل است و  بر روابط دو کشور سایه نخواهد انداخت.

اوجی از آمادگی ایران برای صادرات خدمات فنی و مهندسی به ترکمنستان خبر داد و گفت: ایران دارای ظرفیت بالایی در صنایع پتروشیمی، پالایشگاهی، حفاری در خشکی و دریا، تجهیزات صنعت نفت و گاز است که می‌تواند به ترکمنستان ارائه دهد.

وی با تأکید بر اینکه هدف اصلی نشست امروز ارتقای رابطه همه‌جانبه با ترکمنستان بوده که بخش انرژی و قراردادهایی که پیش‌تر با این کشور در زمینه گاز، سوآپ نفت، فرآورده‌های نفتی، خدمات فنی و مهندسی داشتیم یکی از این بخش‌ها بوده است، افزود: با برنامه‌ریزی خوبی که وزارت نفت انجام داده بی‌شک این اتفاق‌های خوب در این دولت با دید مثبت و خوبی که از طرف ترکمن دیدیم، رقم خواهد خورد.

وزیر نفت گفت: با تلاش و تدابیر مدیران صنعت نفت در بخش‌های مختلف بیش از ۲.۸ میلیارد لیتر سوخت مایع در مخازن نیروگاه‌ها و صنایع عمده ذخیره شده است.

رشید مردوف معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه ترکمنستان که صبح امروز سه شنبه با همراه هیاتی بلندپایه وارد تهران شده است، مورد استقبال حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود قرار گرفت.

کد خبر 47367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =