شافعی: احیای پروژه‌های مشترک ایران و بلاروس را دنبال می‌کنیم

در نشست رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با سفیر بلاروس در تهران احیای پروژه‌های گذشته و تمرکز بر سرمایه‌گذاری‌های جدید مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش اگزیم‌نیوز از روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، سفیر بلاروس در تهران با رئیس اتاق ایران دیدار کرد. در این نشست ضمن تشریح ظرفیت‌های همکاری بین دو کشور بر احیای مناسبات و از سرگیری فعالیت پروژه‌های موجود تاکید شد.

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در این نشست رابطه نزدیک سیاسی ایران و بلاروس از زمان استقلال این کشور و رفت‌وآمدهایی که بین مقامات دو کشور از آن زمان انجام شده را مورد توجه قرار داد و گفت: این مناسبات بیانگر تمایل هر دو طرف به ترویج همکاری‌های مشترک است.

وی موقیعت جغرافیایی بلاروس و امکان برقراری روابط چندجانبه از طریق این کشور با همسایگان و کشورهای اروپایی را مناسب ارزیابی کرد و در ادامه به زمینه‌هایی که در گذشته برای همکاری مشترک بین ایران و بلاروس تعریف شده بود، اشاره کرد.

بر اساس اظهارات رئیس اتاق ایران خدمات فنی مهندسی در حوزه عمران و اقدامات زیرساختی،  صنعت دامداری و لبنیات، کشاورزی و ماشین‌آلاتی چون کمباین و غیره از جمله حوزه‌هایی هستند که در گذشته مورد توجه دو طرف بوده و همکاری‌هایی در این بخش‌ها انجام شده است.

شافعی به سرمایه‌پذیر بودن بلاروس اشاره کرد و افزود: خوشبختانه ظرفیت‌های خوبی برای برقراری مناسبات تجاری و اقتصادی وجود دارد و از آنجایی که ایران مدتی است بر نوسازی ناوگان حمل‌ونقل خود متمرکز شده، می‌توان با تعریف مدلی جدید برای همکاری‌ها در این بخش مذاکراتی را انجام داد.

نوسازی اقتصادی و امکان همکاری ایران و بلاروس در این زمینه پیشنهاد دیگری است که از سوی رئیس اتاق ایران مطرح شد. از طرفی همکاری در چارچوب موافقت‌نامه ایران با اوراسیا ظرفیت دیگری است که باید مدنظر دو طرف قرار بگیرد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور در مجموع سطح روابط سیاسی و روابط اقتصادی بین ایران و بلاروس را ناهمگن خواند و خواستار برنامه‌ریزی دو طرف برای کاهش این فاصله شد. 

وی در ادامه با بیان این مطلب که فعالان اقتصادی باید از وضعیت یکدیگر مطلع باشند، تاکید کرد: این آمادگی در اتاق ایران وجود دارد تا زمینه‌ای را مهیا کند و فعالان اقتصادی از این طریق بتوانند از وضعیت یکدیگر باخبر شوند. 

شافعی با بیان این مطلب که تبادلات بانکی بین ایران و بلاروس با چالش‌هایی روبه‌رو است، تصریح کرد: امروز به دلیل تحریم‌ها شاید بتوان از طریق تهاتر نیازهای خود را برطرف کنیم. در این بین سفرای دو کشور نقش مهمی دارند و می‌توانند در راستای تسهیل شرایط گام‌های جدی بردارند و به افزایش سطح مناسبات کمک کنند.

اعزام هیات تجاری ایرانی به بلاروس همزمان با برگزاری نشست کمیسیون مشترک

دمیتری ویچیسلاواویچ کالتسوف، سفیر بلاروس ضمن اشاره به روابط دیرینه دو کشور بر ضرورت تقویت سطح مناسبات تاکید کرد. به اعتقاد او ظرفیت‌ها برای توسعه مناسبات بیش از مواردی است که تا کنون مطرح شده است و در اینجا وظیفه سفارت است که توسعه روابط تجاری با کشور هدف را دنبال کند.

وی از ابراز علاقه رئیس اتاق بازرگانی بلاروس بر تقویت مناسبات و آمادگی برای پذیرش هیات تجاری از طرف ایران خبر داد و افزود: بدون شک این ملاقات‌ها به بهبود و تقوی روابط ایران و بلاروس کمک می‌کند.

ویچیسلاواویچ کالتسوف همچنین از برگزاری نشست کمیسیون مشترک ایران و بلاروس در آینده نزدیک خبر داد و اظهار امیدواری کرد تا پیش از پایان سال میلادی این نشست برگزار شود. بر اساس گفته او ریاست این کمیسیون را از طرف ایران وزیر صنعت، معدن و تجارت برعهده دارد بنابراین پیشنهاد می‌شود تا در کنار این نشست، هیاتی از بخش خصوصی به سرپرستی رئیس اتاق ایران نیز حضور داشته باشند تا در حاشیه نشست کمیسیون فرصتی برای مذاکرات رودرروی فعالان اقتصادی دو کشور مهیا شود.

احیای شورای کار موضوع دیگری است که به گفته سفیر بلاروس در تهران باید مورد توجه دو طرف قرار گیرد به اعتقاد او این توافقات از گذشته وجود داشته و شورای کار بین ایران و بلاروس برگزار می‌شد اما به دلایلی روند کار دچار اختلال شد. امروز احیای این شورا یکی از خواسته‌های ماست.

ویچیسلاواویچ کالتسوف ضمن تاکید بر ضرورت آگاهی دو طرف از امکانات اقتصادی یکدیگر و کسب اطلاعات دقیق از شرایط اقتصادی حاکم بر ایران و بلاروس پیشنهاد برگزاری اجلاسی به میزبانی اتاق ایران را داد تا براساس آن فعالان اقتصادی در حوزه تجارت و سرمایه‌گذاری بتوانند به تبادل اطلاعات بپردازند

سفیر بلاروس در تهران اطلاعات سه پروژه که امکان همکاری مشترک در آنها بین دو کشور وجود دارد را در اختیار معاونت بین‌الملل اتاق ایران قرار داد تا از این طریق اطلاع‌رسانی لازم انجام شود و فعالان اقتصادی علاقه‌مند بتوانند برای مشارکت در آنها اعلام آمادگی کنند.

کد خبر 47343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =