نماینده مجلس: اقتصاد کشاورزی باید فعال شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: اقتصاد کشاورزی باید احیا شود و محصولات کشاورزی را از خام‌فروشی به مزیت پایدار تبدیل کنیم.

به گزارش اگزیم نیوز، روح‌الله ایزدخواه روز شنبه در جشنواره "یاقوت سرخ قهستان" که با هدف معرفی زرشک و فرآورده‌های آن در شهرستان درمیان برگزار شد، افزود: رییس جمهوری در این زمینه جهت‌گیری‌های خوبی را آغاز کرده و امید است تحول جدی در این عرصه رخ دهد.

وی گفت: اگر به دنبال این هستیم که یک مزیت پایدار را درخصوص محصول زرشک برای خراسان جنوبی ایجاد کنیم باید به سمت فرآوری برویم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: خام‌فروشی هیچ مزیتی ایجاد نمی‌کند و اصل آن است که مزیت خام را تبدیل به مزیت واقعی، رقابتی و ماندگار کنیم.

وی افزود: دانش و مهارت نزد اهالی منطقه وجود دارد اما باید به سمت مزیت اقتصادی برود، چند صد رقم محصول از زرشک براساس اطلاعات منتشر شده تولید می‌شود و چند سال پیش کارخانه‌ای در کرج، زرشک خراسان جنوبی را خریداری و با برند ارگانیک به آلمان صادر می‌کرد.

ایزدخواه گفت: زرشک که در کارخانه ارگانیک نمی‌شود بلکه در مرزعه ارگانیک تولید می‌شود و چرا این محصول از خراسان جنوبی صادر نشود.

وی عنوان کرد: اگر بناست برندسازی محصول و گواهی کیفی آن را بگیریم باید در داخل خراسان جنوبی قابل انجام باشد و دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و دستگاه‌های صنعتی و علمی کمک کنند و این کار تنها از عهده کشاورز بر نمی‌آید.

رییس فراکسیون پیشرفت شرق و مکران افزود: به نوعی در این فضای اقتصادی کشور کم‌لطفی‌هایی به کشاورز شد و کشاورز ما تحت تاثیر انواع فشارهای اجتماعی و اقتصادی قرار گرفته و بعد هم کوچ از روستا را انجام می‌دهد که اگر روستا ترک شود، فاجعه است.

وی روستاها را کانون تولید خواند و گفت: وقتی کانون تولید از بین رفت در شهرها اتفاقی رخ نمی‌دهد.

ایزدخواه تاکید کرد: همه ما باید هم و غم خودمان را بگذاریم که محصولات کشاورزی به‌خصوص زرشک به عنوان مزیت خام، تبدیل به یک مزیت پایدار شود، راهکارها هم وجود دارد و یکی از آنها این است که به نخبگان بها داده شود.

وی افزود: ریشه، ساقه و برگ زرشک از جمله گیاهان دارویی است و تمامی اجزای آن قابل استفاده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم گفت: همچنین محصول آنغوزه برای استان خراسان جنوبی منحصر به‌فرد است و فقط در ۲ استان کشور تولید می‌شود که این محصول نیز خام به هندوستان صادر می‌شود و انواع محصولات غذایی و دارویی از آن تولید و ارزش افزوده نصیب هندی‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه تحول نه در تهران بلکه در بطن جامعه سنتی رخ می‌دهد اضافه کرد: کسانی که اسمشان را تکنوکرات گذاشتیم و سال‌ه مدیریت کشور دستشان بود، اعتقادی به روستا نداشتند و سیاست روستا صفر را دنبال می‌کردند.

ایزدخواه گفت: وقتی به سلول بنیادی تولید در روستا توجه نشود، کشاورز ما راهی حاشیه کلانشهرها می‌شود و چرا با این همه مزیت افراد جوان در روستاها ماندگار نشوند.

وی افزود: جهاد اقتصادی و اقتصاد مقاومتی شعار نیست بلکه ما در جنگ اقتصادی هستیم و ۱۲ سال است که مقام معظم رهبری اعلام جهاد در این زمینه کردند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: امام راحل از ۲۶ خرداد ۵۸ با ۱۲ خط نوشته اعلام جهاد سازندگی کردند و از فردای آن روز جهاد سازندگی شروع شد و مقام معظم رهبری ۱۲ سال است تاکید بر جهاد اقتصادی با انتخاب عناوین مختلف سال‌ها دارند.

وی عنوان کرد: از مجموع ۱۴ اقلیم کشاورزی، ۱۱ قلیم را ما در ایران داریم و ظرفیت‌های بزرگی در این زمینه وجود دارد اما در زمینه کشاورزی دلالی، قاچاق و خام‌فروشی رونق دارد و مسوولان در زمینه حمایت از کشاورز تعارف دارند.

ایزدخواه با بیان اینکه چرا باید برخی میوه‌ها از کشورهای دیگر وارد ایران شود؟ افزود: کشوری بودیم که بذر به آمریکا صادر می‌کردیم و بذر گندم خراسان در آمریکا معروف بود ولی امروز باید از کشورهای عقب‌تر از خودمان میوه وارد کنیم.

وی از جوانان به عنوان کلید کار و تلاش در روستاها یاد کرد و گفت: نهادهای حمایتی فراموش نکنند که جوانان باید حمایت شوند چرا که آنان محور کار هستند.

رییس فراکسیون پیشرفت شرق و مکران افزود: همین جوانان زرشکار خراسان جنوبی آیا نمی‌توانند در زمینه اقتصاد کشاورزی و فرآوری زرشک وارد میدان شوند و با برندسازی و فرآوری در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی محصول خود را به فروش برسانند که البته این موضوع امکانپذیر است.

وی تصریح کرد: اگر قرار است محصولی صادر شود باید کشاورز هم سهیم شود و کشاورز در ارزش افزوده محصول با ایجاد شرکت‌های تعاونی‌ مختلف شریک باشد.

وی گفت: ایران کشور بسیار ثروتمندی است و مسیرها برای ایجاد تحول و توسعه فراهم است که نیازمند همت بالا در این زمینه هستیم.

ایزدخواه اضافه کرد: ما در مجلس با مشارکت ۵۰ نماینده منطقه شرق کشور و با حضور ۶ استانی شرقی، فراکسیون پیشرفت شرق و مکران را راه‌اندازی کردیم چرا که استان‌های شرقی در این سال‌ها مظلوم بودند.

وی گفت: برنامه‌هایی را برای کمک به منطقه شرق کشور شروع کردیم و از همه تجار، اتحادیه‌ها، صنعتگران و کشاورزان دعوت می‌کنم که ارتباط داشته باشند و هر کجا نیاز است، همراهی خواهیم کرد.

مدیر نهاد پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی در شهرستان درمیان هم گفت: جشنواره "یاقوت سرخ قهستان" با مشارکت بنیاد علوی، جهاد کشاورزی و شرکت شهرک‌های صنعتی در شهرستان درمیان برگزار شد.

حجت الاسلام سعید پورمهدوی با بیان اینکه نشست‌های تخصصی محصول زرشک در این چند روز برگزار شده است، گفت: بیش از ۹۸ درصد زرشک بی‌دانه کشور در خراسان جنوبی تولید می‌شود که امیدواریم این جشنواره آغازی برای هم‌افزایی بیشتر برای خدمت به کشاورزان و به نفع این قشر زحمتکش باشد.

وی افزود: ناشناخته ماندن این محصول ارزشمند و استراتژیک در بازارهای جهانی و حتی در داخل کشور ضعف بزرگی است که باید برطرف شود.

مدیر نهاد پیشرفت و آبادانی شهرستان درمیان اظهار داشت: از هر طرح و برنامه کارشناسی که به نفع مردم و برای معرفی محصول زرشک باشد، حمایت می‌کنیم.

وی گفت: سال گذشته ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه در گردش برای خرید زرشک از کشاورزان پرداخت شد همچنین برای ایجاد سردخانه نیز کمک تسهیلاتی انجام دادیم.

پورمهدوی افزود: امیدواریم خروجی این جشنواره و نشست‌های تخصصی این باشد که زرشک استان خراسان جنوبی مانند گلاب کاشان به‌صورت جهانی شناخته شود و کارگاه‌های خانگی فرآوری زرشک راه‌اندازی و تقویت شود.

جشنواره یاقوت سرخ قهستان با حمایت بنیاد مستضعفان توسط نهاد پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی در شهرستان درمیان و با مشارکت دستگاه‌های دیگر در خانه تاریخی شریف شهر قهستان برگزار شد.

معرفی زرشک و فرآورده‌های آن، الگوسازی توسعه تجارت داخلی و خارجی، ارتقای دانش تجاری فعالان و بازرگانان و معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی زرشک از اهداف برگزاری این جشنواره است.

استان خراسان جنوبی به عنوان قطب تولید زرشک در ایران، ۱۱ شهرستان دارد و شهر اسدیه مرکز شهرستان درمیان در ۱۰۵ کیلومتری شرق بیرجند است.

کد خبر 47286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =