استحکام نبض اقتصاد هرات با ایجاد کریدورهای بین الملل ایران با کشورهای همسایه

کارشناس اقتصادی گفت: در صورتی که ایران بتواند کریدورهای مناسبی از شمال افغانستان تا تاجیکستان، قرقیزستان و چین ایجاد کند، نبض اقتصادی استان هرات نیز محکمتر خواهد شد و مبادلات میان دو کشور رونق خواهد گرفت.

محمد صادق ترابی فرد روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به نقش بسیار مهم استان هرات در افزایش تجارت میان ایران و افغانستان، تبعات نرخ دلار در این استان را بر مبادلات بازرگانی دو کشور زیاد دانست و افزود: نقش دلار در تجارت ایران یک مسئله تاریخی است به طوری که هنوز از نقش آن در اقتصاد ایران نام برده می شود، به هر حال در یک دوره‌ای از تاریخ که جاده ابریشم خیلی فعال بود از (دینار هریوه) استفاده می شد که می توان مدعی شد هرات یکی از نبض‌های جریان راه تجاری این مسیر بوده است.

وی با اشاره به شرایط نامناسب سیاسی افغانستان، توضیح داد: در صورتی که ناامنی و ناآرامی در افغانستان ادامه پیدا کند و طالبان نتواند شرایط را کنترل کند، مطمئنا هرات هم جایگاه خود را در مبادلات اقتصادی با ایران از دست خواهد داد.

این کارشناس اقتصادی  ادامه داد: برای افزایش تجارت ایران با افغانستان سرمایه گذاران و تجار ایرانی باید از تمام فرصت های موجود در این کشور بخصوص استان هرات بهره گیری کنند که البته نقش دیپلماسی خارجی را در تحقق این هدف نباید نادیده گرفت که با تقویت مبادلات با این استان شرایط نرخ ارز در ایران نیز تقویت خواهد شد.

وی درباره ادعای خود مبنی بر آنکه پس از برقراری آرامش در افغانستان وضعیت نرخ ارز در ایران نیز تقویت خواهد شد، گفت: آینده استان هرات از این جهت مهم است که بعد از تثبیت دولت جدید افغانستان نقشه ارزی ایران از دبی به مسیر زمینی راه ابریشم منتقل می‌شود و به هرات و دیگر مراکز تجاری از جمله بغداد یا سلیمانیه مرتبط خواهد شد. 

کد خبر 47153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =