کاخ سفید: به فشارها علیه کشورهای عضو اوپک ادامه می دهیم

سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد آمریکا به فشارهای خود علیه کشورهای عضو اوپک برای پرداختن به مساله عرضه نفت ادامه می دهد.

به گزارش اگزیم نیوز، جن ساکی سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه به وقت محلی در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تولید نفت اوپک افزود: اگرچه آمریکا عضوی از اوپک نیست، اما به فشارهای خود علیه کشورهای عضو برای پرداختن به مساله عرضه ادامه می دهیم.
وی تصریح کرد ما از تاثیر افزایش قیمت سوخت بر زندگی مردم آمریکا با خبر هستیم و از هر اهرم نفوذ که در اختیار داریم، استفاده خواهیم کرد.
افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی با آغاز معاملات در هفته جاری ادامه پیدا کرد. بر این اساس قیمت نفت که هفته گذشته را با رشدی حدود ۳ درصد به پایان برد، در آغاز معاملات این هفته نیز با افزایش بیش از یک درصدی همراه شد.
این افزایش قیمت، طلای سیاه را در آستانه ورود به ۸۶ دلار در هر بشکه قرار داده است. افزایش قیمتی که به گفته رئیس جمهوری روسیه، ممکن است طلای سیاه را تا ۱۰۰ دلار در هر بشکه برساند.
رئیس‌جمهوری روسیه رسیدن قیمت‌های جهانی نفت خام به سطوح ۱۰۰ دلار به ازای هر بشکه را بسیار محتمل می‌داند. ولادیمیر پوتین گفت: با افزایش تقاضا برای انواع انرژی، قیمت نفت می‌تواند به‌راحتی به ۱۰۰ دلار برای هر بشکه برسد.
با بازگشایی اقتصادها پس از ماه‌ها قرنطینه ناشی از شیوع ویروس عالم‌گیر کووید-۱۹ (کرونا) و کاهش عرضه، قیمت انرژی در سراسر جهان افزایش‌ یافته است. با این حال اعضای اوپک پلاس تصمیمی برای تغییر در روند افزایش تولید خود چیزی فراتر از توافق کاهش تولید ندارند. در این زمینه حتی وزیر انرژی عربستان مخالفت خود را با پیشنهاد افزایش عرضه نفت فراتر از توافقنامه همکاری کشورهای عضو ائتلاف اوپک‌پلاس اعلام کرد.
از سوی دیگر کمبود گاز در بخش‌هایی در جهان همزمان با آغاز فصل سرد در نیمکره شمالی زمین نیز بر این افزایش قیمت دامن زده است.
قیمت تک‌محموله‌های گاز در اروپا امسال ۸۰۰ درصد افزایش یافته، زیرا تقاضای نفت که از بحران شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا آسیب دیده بود، بهبود یافته است.
نفت شاخص آمریکا نیز ۱.۵ درصد گران شد و ۸۳ دلار و ۵۰ سنت در هر بشکه قیمت خورد.
با وجود رسیدن بهای زغال سنگ، گاز و برق در هفته های اخیر به بالاترین سطح و پیش بینی افزایش بیشتر به علت کمبود گسترده انرژی در آسیا، اروپا و ایالات متحده، قرار است سران کشورهای جهان در ماه نوامبر در نشست دگرگونی اقلیمی سازمان ملل متحد "کاپ ۲۶" در گلاسکو (اسکاتلند) برای تاکید بر تعهداتشان بر روند انتقال به سوی کاربرد انرژی های پاک، گرد آیند.
جنیفر گرانهلم وزیر انرژی ایالات متحده چند روز پیش گفته بود که دولت، برداشت از ذخایر اضطراری نفت را برای کاهش دادن بهای بنزین بررسی می کند، هر چند بعدا اعلان شد که برنامه ای برای اقدام در این مورد وجود ندارد.
با توجه به تصمیم هفته گذشته سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و متحدانش که روی هم رفته اوپک پلاس شتاخته می شوند، به ادامه افزایش پایدار و تدریجی عرضه نفت، تاماس وارگا تحلیل گر بازار نفت در انجمن واسطه گری نفت پی وی ام لندن، بر این باور است که کاهش ذخایر نفت، پایبندی اوپک به تصمیم ها و تنگنای کنونی در عرضه انرژی، قیمت های نفت را در سه ماه آینده ثابت نگه خواهد داشت.

کد خبر 47151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =