سهم ناچیز ۱۰ درصدی راه‌آهن از حمل بار

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود تصریح قانون برنامه ششم توسعه برای رسیدن سهم ریل از حمل بار در کشور به ۳۰ درصد، این سهم هم اکنون کمتر از ۱۰ درصد است.

به گزارش اگزیم‌نیوز، محمدرضا رضایی گوچی در مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران که با حضور رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، افزود: زحمات زیادی کشیده شد تا ریل به مراکز استان‌ها و چشمه‌های بار در کشور متصل شود، اما بدلیل تکمیل نشدن شبکه ریلی کشور، این امر محقق نشد.

وی اضافه کرد: یکی از دلایل این امر این است که همه بار توسعه ریل، بر دوش دولت گذاشته شد و جاذبه‌ای برای حضور بخش خصوصی ایجاد نشده است که امیدواریم با حضور مدیرعامل جدید، این امر محقق شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: رقابت غیر منصفانه بین جاده و ریل موجب شد بار کمتری به ریل جذب شود، چون صاحبان بار به راحتی و بدون مشکل به جاده دسترسی دارند و ترجیح می‌دهند بار را از طریق جاده حمل کنند.

وی پایین بودن سرعت سیر را در شبکه ریلی یکی دیگر از دلایل عدم اقبال صاحبان بار به ریل دانست و افزود: سرعت متوسط حمل ریل در شبکه ریلی هم اکنون کمتر از ۱۰۰ کیلومتر در ساعت است که باید سرعت شبکه ریلی ارتقا یابد.

رضایی گوجی ادامه داد: با توسعه شبکه ریلی در آینده می‌توانیم سهم خود را از ترانزیت کالا بین کریدورهای شمال و جنوب و مرکز کشور بگیریم و مسیرهای ترانزیت کالا از شرق آسیا و چین و هند به سمت اروپا از کشور ما عبور کند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی همچنین خواستار توجه به توان داخلی و نیروی انسانی در بخش توسعه ریلی شد و گفت: در بخش صادرات خدمات فنی و مهندسی که می‌توانیم به اندازه درآمد نفت برای کشور درآمدزایی کنیم، به دلیل ضعف دیپلماسی اقتصادی و وزارت امور خارجه، عملکرد موفقی نداشته ایم و سهم کمی از این بخش عاید کشور شده است.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با حضور مدیرعامل جدید شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در این بخش، شاهد افزایش حضور شرکت‌های فنی و مهندسی کشور در پروژه‌های عمرانی کشورهای دیگر باشیم.

کد خبر 47135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =