غول صنعتی خاورمیانه بیدار شد؛ هپکو دوباره نفس می‌کشد

در ۱۰ سالی که هپکو در کمال ناباوری به گِل نشسته بود، تلاش بسیاری از رسانه ها بر انعکاس مشکلات، اعتراضات و احقاق حقوق کارگران این شرکت و البته پیگیری مشکلات و چالش هایش متمرکز بود.

به گزارش اگزیم‌نیوز، ۱۰ سال تمام رسانه های استان مرکزی و ملی تمرکز خود را بر چالش های این شرکت مصروف کردند تا بلکه توجهات به هپکو جلب شود و چاره ای جلوی پای آن گذاشته شود و روزی برسد که به جای خبر اعتراضات کارگری و بدهی های پی در پی و دست به دست شدن های بیهوده، خبر به چرخش افتادن دوباره چرخ این صنعت عظیم را منتشر کنند.

۱۰ سال از همه این تلاش ها گذشته است و بالاخره آوای گوش‌نواز تولید در جان غول صنعتی خاورمیانه پیچیده و حالا هپکو با تمام قوا به دنبال عرضه کردن خود در سطح کشور است.

از زمانی که هپکو به تامین اجتماعی واگذار شد و تیم مدیریتی جدیدی از کارکنان سال های نه چندان دور ولی بسیار طلایی، در این شرکت روی کار آمدند، امید به هپکو بازگشت و اتفاقا این تیم با تاکید بر توان تولید هپکو، همه تلاش خود را صرف اعتمادآفرینی برای این شرکت کرده است.

حالا صدای حیات در هپکو پیچیده و انتشار خبر عقد قراردادهای میلیاردی در هپکو این نوید را می دهد که او بر روی ریل تولید قرار گرفته و حالا می توان با نمایش توانمندی های این شرکت، هپکوی ۶۸ را دوباره احیا کرد.

هپکویی سال های سختی را گذراند، سال هایی که تنها با تولید غلطک روز خود را شب می کرد و کارگرانش دل خوشی از آن اوضاع نداشتند، ولی امروز با اعتماد به نفس کامل اعلام می کند که توان ساخت سری دامپتراک از ۴۰ تا ۱۰۰ تن، تراک از ۴۵ تا ۶۰ تن و بیل از ۲۲ تا ۷۵ تن را دارد و این امر می تواند نقطه عطفی برای این شرکت و البته حوزه معدن و راه کشور باشد، کافی است توانمندی شرکت در تولید انواع ماشین آلات نمایش داده شود.

ماهیت هپکو، تولید ماشین آلات معدنی است

قائم مقام مدیرعامل شرکت هپکو در گفت و گو با ایسنا در خصوص توانمندی های این شرکت در تولید انواع ماشین آلات اظهار کرد: هپکو در زمان راه اندازی در سال ۱۳۵۱، با هدف تولید ماشین آلات برای بخش معدن شکل گرفت.

علیرضا میقانی با بیان اینکه این شرکت در زمان راه اندازی متعلق به برادران رضایی صاحب معدن مس سرچشمه بوده است و به همین دلیل برای تولید ماشین الات معدنی به بهره برداری رسید و در واقع پتانسیل اصلی هپکو در بخش معدن است، گفت: سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۸ با آغاز طرح توسعه هپکو، ماشین آلات و تجهیزات طوری انتخاب شدند که ماشین الات بخش معدن و مورد نیاز کشور تولید شوند.

هپکو؛ توانمند در تولید دامپتراک ۲۳۰ تن

وی تصریح کرد: حداکثر دامپتراکی که می تواند در بخش معدن کشور مورد استفاده قرار گیرد ۲۴۰ تن است، بخش اتاق بار این ماشین حدود ۳۶ تن است و کرین هایی که روی این ماشین نصب می شود بالای ۵۰ تن است، در واقع هپکو امکان تولید دامپتراک تا رنج ۲۳۰ تن را دارد، اما آنچه امروز در کشور موجود است و مورد استفاده قرار می گیرد دامپتراک ۱۰۰ تن، تراک های ۶۰ و ۶۵ تن و بیل های حدود ۸۰ تن است و با توجه به ظرفیت، توان و دانش فنی هپکو این ماشین آلات به راحتی قابلیت تولید در این واحد صنعتی را دارند.

تحویل تراک ها تا پایان ۱۴۰۰ و دامپتراک ها اوایل ۱۴۰۱

میقانی با تاکید بر اینکه هپکو سابقه تولید این ماشین آلات را دارد و در واقع تولید دامپتراک ۱۰۰ تن ادعای امروزی نیست، افزود: در گذشته و در دوران طلایی هپکو بیش از ۱۵۰ دستگاه دامپتراک ۱۰۰ تن به بخش معادن کشور تحویل شده است، در مقطعی که تحریم نبودیم با کوماتسو همکاری داشتیم و امروز به دلیل تحریم ها ناچاریم برخی از قطعاتی که در داخل نمی توان تولید کرد را از مبادی دیگر وارد کنیم.

وی با بیان اینکه تا پایان سال جاری تراک ها به بخش معدن تحویل می شود، گفت: طبق برنامه ریزی و هدفگذاری صورت گرفته، دامپتراک ها نیز در ابتدای سال آینده به معادن کشور تحویل خواهد شد.

تولید محصولات با ۷۰ درصد دانش بومی

قائم مقام مدیرعامل شرکت هپکو بیان کرد: در بخش استراکچر استیل و هیدرولیک ماشین الات، دانشی ۱۰۰ درصد بومی داریم و هیچ نیازی به خارج از کشور نیست، اما در خصوص برخی پمپ ها نیازمند واردات هستیم که روی این بخش نیز در حال کار هستیم تا در داخل تولید شود، البته بیلی که اخیرا در نمایشگاه بین المللی سنگ محلات ارائه شد، دارای جک هایی کاملا داخلی و ساخت هپکو است ولی در کل، هپکو حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد محصولات خود را از طریق توان و دانش بومی تولید می کند.

وی با اشاره به اینکه هپکو در ۵ حوزه اعم از معدن، راه، شهری، کشاورزی و سرویس فعال است، افزود: شرکت در تولید ماشین آلات مورد نیاز بخش شهری مانند لودرهای سبک و مینی بیل ها مشغول کار است و قراردادهای تولید نیز منعقد شده و یکی پس از دیگری عرضه می شود.

عقد ۱۸۰۰ میلیارد قرارداد تا پایان سال

میقانی در خصوص قراردادهای منعقد شده اظهار کرد: در طول یک سال اخیر روند تولید در شرکت آغاز شده و اخیرا بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان قرارداد عقد شده است. پیش بینی می کنیم در ماه های آینده رشد چشمگیری را در ارزش قراردادها شاهد باشیم به طوری که این رقم تا پایان سال به حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان می رسد.

قائم مقام مدیرعامل شرکت هپکو، با بیان اینکه با حضور در نمایشگاه ها و مذاکرات با خریداران در صدد عقد قراردادهای کاری و فروش محصولات هپکو هستیم، گفت: تلاش مجموعه مدیریتی هپکو در این است که به بخش معدن و راه و به پیمانکارانی که در کشور به ماشین نیاز دارند، توانمندهای هپکو را عرضه کنیم، پس از یک دوره بدی که شرکت پشت سر گذاشت، تمرکز بر این است که هپکو مجدد مورد پذیرش مشتریان قرار گیرد و درصدد هستیم که با مشتریان به تفاهم برسیم و مسلما حضور در نمایشگاه ها و ارائه و نمایش توانمندی ها می تواند به افزایش تولید و اعتماد به هپکو کمک کند.

برای صادرات زیرساخت لازم است

وی در خصوص آینده صادراتی محصولات هپکو بیان کرد: برای صادرات مسلما زیرساخت لازم است، هپکو در گذشته تجربه و سابقه صادرات به کشورهایی مانند سودان، عمان، ترکمنستان و ... را داشته است، بازار داخل، تشنه ماشین آلات تولید هپکو است و باید پشتیبانی لازم را برای عرضه محصول به بازار داخل داشت و پس از آن به صادرات فکر کرد، البته هدفگذاری صادراتی برای کشورهای همسایه مثل عراق، سوریه و افغانستان باید انجام گیرد.

صادرات موفق منوط به ایجاد پایگاه خدمات پس از فروش

میقانی تاکید کرد: برای داشتن صادراتی موفق در گام اول باید شرایط خدمات پس از فروش مهیا شود، ماشین آلات هپکو با دیگر محصولات صادراتی شرایط متفاوتی دارد و باید قبل از صادرات پایگاهی برای ارائه خدمات پس از فروش فراهم شود و سپس فاز صادرات انجام گیرد.

به گزارش ایسنا، زمانی رسیده بود که دیگر هیچ کس امیدی به احیای هپکو نداشت و به قول آقازاده استاندار مرکزی در مخیله کسی احیای هپکو و بازگشت آن به دولت و تهاتر بدهی ها خطور نمی کرد، اما این غول صنعتی حالا دوباره در مدار تولید قرار گرفته و ۱۲۰۰ میلیارد تومان قرارداد تولیدی بسته است و امروز زمانی است که باید شعار سال را با پشتیبانی درست و منطقی و برداشت موانع از سر راه تولید برای این شرکت عملیاتی کرد و به صدای گوش‌نواز چرخش چرخ تولید در هپکو گوش کرد.

شاید هنوز بسیاری از صنعتگران و معدن داران به هپکو باور نداشته باشند، اما هپکو در تمام این سال ها خود را با چنگ و دندان سرپا نگه داشت و اجازه نداد که تنها تجهیزات خاک گرفته و نامی از او باقی بماند. کارگران هپکو برای حفظ این نام و بازگشت تولید به این صنعت عظیم و فراملی قیمت گزافی پرداخته اند و امروز حق دارند که باورشان کنیم.

هپکو با تمام قوا به میدان آمده است و حالا نوبت معدن داران است که به توان تولید هپکو اعتماد کرده و پاسخ اعتمادشان را بگیرند.

آنچه امروز این صنعت عظیم می خواهد پرهیز از واردات آن دسته از محصولاتی است که می تواند با توان بالا تولید کند و حمایت مالی از متقاضیانی که می خواهند محصولات ارزشمند او را بخرند اما از نقدینگی لازم برخوردار نیستند.

وزیر صنعت در سفر اخیر خود به استان مرکزی از تجمیع تقاضا در خصوص اینگونه صنایع سخن به میان آورده و گفته است " در خصوص هپکو اینگونه عمل خواهیم کرد که با ارائه فراخوان از بین مصرف کنندگان و متقاضیان، تعدادی از آنها شناسایی و سپس حمایت مالی از آنها صورت گیرد و سفارش خوبی برای شرکت ثبت شود".

چنین وعده ای این امید را ایجاد می کند که صنایعی همچون هپکو می توانند نگران نقدینگی مشتریان شان نباشند و چرخ تولید می تواند بی وقفه بچرخد و کارگر هپکو از این پس فقط پشت دستگاه های تولید بنشیند نه روی ریل راه آهن البته اگر واردات ماشین های دست دوم بگذارد.

کد خبر 47088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =