عضو اتاق ایلام، تصمیم گیری اقتصادی در محیط ایزولۀ دولتی را اشتباه دانست

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام، بخش خصوصی را موتور محرک اقتصاد کشور دانست و گفت: با حمایت‏‌های همه‏ جانبه از افزایش نقش این بخش در اقتصاد و واگذاری میدان تولید و صادرات، به‏ ویژه شرکت‏‌های دانش‏ بنیان به آن، بخش خصوصی می تواند جایگاه مهمی در سیاست‏‌های اقتصادی دولت بدست آورد.

اردیس پاپایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز اظهار داشت: با وجودی که بعد از پیروزی انقلاب، در دولت‌های مختلف سخن از کاهش وابستگی به درآمد نفتی و افزایش صادرات غیرنفتی برای توسعه کشور مطرح بوده اما متاسفانه اقتصاد ایران با وجود داشتن منابع سرشار در حوزه‌های مختلف اقتصادی، طی دهه‌های گذشته نتوانسته این وابستگی را کاهش دهد.

وی با اشاره به لزوم بکارگیری توان و قابلیت‌های بخش خصوصی در رونق صادرات، افزود: متأسفانه دولتمردان در سال‌های اخیر هیچ زمان و جایگاهی برای بخش خصوصی در نظر نگرفته‌اند و بطور معمول در محیط‌های ایزولۀ، برای اقتصاد و بازار تصمیمات لازم را اتخاذ کرده‌اند که عمدتا هیچ انطباقی با واقعیت‌های موجود ندارند.

پاپایی افزود: مسئولان دولتی‌ بدون اینکه اقتضائات بازار را بدانند، بازار را تحلیل و بر مبنای آن تصمیمات خود را اتخاذ می‌کنند که در این بین اگر هم بخش خصوصی را مورد مشورت قرار دهند، نظرات آنها را کاملاً فرمالیته دانسته و هیچکدام را اعمال نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: در کل دنیا، بخش خصوصی با تلاش بسیار از فعالیت خود سودی را به دست می آورد و براساس دستاورد خود به دولت مالیات پرداخت می‌کند و به این ترتیب شرایط برای دولت فراهم می شود تا در کشور سازندگی و بستر مناسب برای کسب و کار فراهم کند، اما در ایران این روند به آهستگی صورت می گیرد.

پاپایی با اشاره به نقش مهم سفارتخانه‌ها در توسعۀ صادرات، ادامه داد: در حالیکه اغلب کشورهای توسعه یافتۀ، صادرات خود را با استفاده از رایزن‌های اقتصادی سفارتخانه‌ها توسعه داده‌‎اند و ضمن بازاریابی، بازارسازی بزرگی نیز کرده‌اند، سفارتخانه‌های ایران تنها جهت‌گیری سیاسی دارند و گویی هنوز به این باور نرسیده‌اند که اقتصاد یکی از عوامل مهم در اقتدار سیاسی و نظامی کشورها است.

وی با اشاره به کاهش سهم ایران در بازار بزرگ عراق، یادآور شد: ضعف در دیپلماسی اقتصادی و عدم‌توجه سفارتخانه و کنسولگری‌ها به موضوع اقتصاد سبب شد بازار بزرگی مثل عراق که بخش زیادی از صادرات ایران را پوشش می‌داد، به تدریج از دست خارج شود و امروزه ما کمترین سهم را در این بازار داشته باشیم.

عضو اتاق بازرگانی ایلام در پایان خاطرنشان کرد: یکی از بهترین‌ راه‌های ممکن برای رسیدن به توسعه‌یافتگی صادراتی، تقویت سفارتخانه‌ها و بکارگیری رایزن‌های اقتصادی است که این اقدام می‌تواند پایه‌های اقتصاد کشور در بازارهای هدف را تقویت کند.

کد خبر 47085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =