اقتصاد بسته، زمینه‌ساز افزایش قاچاق است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع؛ معادن و کشاورزی تهران با اشاره به مزیت‌های اقتصاد و تجارت آزاد، گفت: در یک اقتصاد بسته نه‌ تنها تولید رونق نمی‌گیرد بلکه به دلیل ضرورت تامین بخشی از نیازهای جامعه، در چنین فضایی بستر برای افزایش قاچاق فراهم می‌شود.

حمیدرضا صالحی سلمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، با بیان آنکه صادرات، رکن اصلی توسعۀ اقتصادی و بهبود کیفی محصولات است، افزود: کالای قاچاق خارجی در هر سیستم اقتصادی مبتنی بر بازار آزاد، دولتی و حتی تعاونی هم سبب مختل شدن شاخص‌های رقابت، شفافیت، کیفیت، سلامت و بهداشت محصول و افت اثربخشی سیاست‌گذاری‌های داخلی و فقر کارآمدی مدیریت عرضه و تقاضا در بازار می‌شود و هم عاملی برای تهدید مدیریت اقتصاد سالم است.

وی با بیان اینکه اقتصاد بسته بهترین زمینه برای ورود کالای قاچاق است، اظهار داشت: در این نوع اقتصاد، چون مبادی ورودی کالا با قوانین سختگیرانه کنترل می‌شود و از سوی دیگر بازار نمی‌تواند تمام نیازهای خود را با کیفیت مطلوب تأمین کند، قاچاق کالا رونق می‌گیرد که این موضوع در نتیجه سبب وارد آمدن خسارت گسترده به پایه‌های تولید خواهد شد. همچنین در این نوع اقتصاد، هیچ تبادل تکنولوژی و فناوری صورت نمی‌گیرد، در نتیجه کیفیت تولیدات در حد نازل باقی خواهد ماند.

عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: کشورهای نفتی مانند ایران که اقتصاد خود را بر پایۀ خام‌فروشی منابع زیرزمینی و موهبت‌های سرزمینی بنا گذاشته‌اند، اگر رویکرد آنها به سمت تولید محصولات غیرنفتی و صادرات ناخالص اصلاح نشود، اقتصاد شان بتدریج به بحران‌های بزرگی دچار خواهند شد.

وی تصریح کرد: این کشورها باید با قبول استانداردهای اقتصاد آزاد، واحدهای تولیدی را البته با حمایت دولت، به سمت رقابت‌پذیری با نمونه‌های مشابه خارجی سوق دهند و به تدریج توان رقابتی را در صنعت و تولید ایجاد کرده و ترس از واردات را از بین ببرند.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: این مسیر البته یکشبه طی نمی‌شود بلکه به برنامه‌ریزی میان‌مدت و چندساله نیاز دارد تا به تدریج فضای اقتصادی کشور آماده و پذیرای این رقابت مفید که هم کمیت و هم کیفیت تولیدات را افزایش می‌دهد، شود.

صالحی سلمی بهبود و تقویت زیربناهای لازم برای گسترش توان صادرات کشور را ضروری دانست و تأکید کرد: برای تحقق این هدف باید ابتدا زیرساخت‌های ارتباطی با دیگر کشورها را بازسازی کرد و آنها را توسعه داد.

وی در پایان تاکید کرد: اهمیت و ضرورت حضور کالاهای ساخت یک کشور در بازارهای جهانی از مهم ترین عوامل توسعه یک کشور به شمار می رود و نقش صادرات در این بین به اندازه‌ای مهم است که بسیاری از کارشناسان، صادرات را تنها مسیر موثر در ارتقا جایگاه اقتصاد یک کشور در بازارهای جهانی می‌دانند که باید شرایط تسهیل ارتباط‌گیری با دیگر کشورها مهیا شود.

کد خبر 47084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =