مقایسه صنعت لوازم خانگی با  صنعت خودرو از ریشه اشتباه است

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: در صنعت خودروسازی کشور تنها دو تولیدکننده بزرگ فعال هستند که به نوعی انحصار در این حوزه ایجاد شده اما در صنعت لوازم خانگی بلحاظ تعداد شرکت های تولیدکننده و تنوع محصولات با شرایط متفاوتی مواجه هستیم لذا مقایسه این دو بخش از اساس اشتباه است.

حمیدرضا غزنوی روز سه شنبه با بیان اینکه کره‌ای‌ها نیز زمانی که شروع به تولید لوازم خانگی کردند، ژاپنی‌ها همین حرف‌ها یعنی تولیدکنندگان کره ای به دنبال ایجاد انحصار در این صنعت هستند را در رسانه ها منتشر می کردند، افزود: در حال حاضر چنین صحبت و سخنانی هم درباره سند تحول لوازم خانگی ایران زده می شود یعنی تولیدکنندگان داخلی را نیز متهم به ایجاد انحصار می‌کنند.

وی ادامه داد: مادامی که صنعت خودرو را که یک اقتصاد دولتی ورشکسته است به عنوان نماد تولید داخل بر سر هر تولیدکننده‌ای که به دنبال داخلی سازی است، می‌زنند ما شاهد وجود چنین مشکلاتی در این بخش خواهیم بود.

وی با انتقاد از تداوم مقایسه صنعت خودرو و لوازم خانگی با یکدیگر، اظهار داشت: در صنعت لوازم خانگی با اوضاع متفاوتی مواجه هستیم زیرا تنها دو شرکت خودروساز دولتی و در مقابل ۱۵۰۰ تولیدکننده خصوصی لوازم خانگی داریم پس نمی توان در این بخش انحصار ایجاد کرد بلکه جوسازی ها علیه صنعت لوازم خانگی تنها یک جریان سازی رسانه‌ای است که هدف از آن تعمیم عدم موفقیت صنعت خودرو بر دیگر بخش های صنعت و تولیدکنندگان دیگر است.

وی با اشاره اینکه رقابت کافی در بازار و بین تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی وجود دارد، گفت: بسیاری از تولیدکنندگان معتقد هستند برای بهبود وضعیت تولید و صنعتی شدن باید به تولید انبوه برسیم اگرچه برای تولید انبوه نیاز به بازار داریم؛ پس اگر بازار داخل را به واردات اختصاص دهیم چطور می توان انتظار رشد از این صنعت را داشت با این تفکر ما به پیشرفت و بهبود کیفیت نمی رسیم چرا که سرریز سودی وجود ندارد که در بخش تحقیق و توسعه به کار گرفته شود.

غزنوی با بیان اینکه هر صنعتی که می خواهد رشد کند نظام توزیع و سایر بخش‌ها در آن سهم خواهی می‌کنند، افزود: ما ۵ تشکل رسمی در بخش صنعت داریم که با یکدیگر اختلاف نظرهای زیادی دارند که می‌توانند برای این صنعت تصمیم گیری کنند یعنی برخی که به دنبال واردات بودند با برخی تصمیمات این بخش مخالفت می‌کنند. البته کارشناسی «سند راهبردی صنعت لوازم خانگی»هنوز کامل نشده و نیاز به پرداخت دارد، اما کلیت آن به تایید همه رسیده  ضمن آنکه بخش‌هایی از این سند راهبردی به کارشناسی و پردازش بیشتر نیاز دارد.

وی در پایان گفت: بعد از خودروی ملی، حالا نوبت لوازم خانگی ملی است. طرحی که با عنوان"سند راهبردی صنعت لوازم خانگی"در وزارت صمت در حال بررسی است که تمرکز آن بر جایگزینی سریع تولید داخل با خارج و تامین نیاز کشور با تولید انواع محصولات داخلی است طرحی که در صورت تصویب آن، احتمالا واردات لوازم خانگی به ایران ممنوع می‌شود.

کد خبر 47081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =