کمبود ۵۰۰ هزار حلقه لاستیک سنگین در کشور

مدیر دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صمت، میزان تولید لاستیک سنگین کشور را در حال حاضر حدود ۶۰۰ هزار حلقه ذکر کرد و گفت: با توجه به نیاز یک میلیون و یکصد هزار حلقه‌ای کشور، سالانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار حلقه کمبود در این بخش وجود دارد که این کسری باید از محل واردات تامین شود.

محسن صفدری روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم نیوز با بیان اینکه واردات لاستیک به دلیل پایین بودن کیفیت نیست بلکه بخاطر تکنولوژی بسیار متفاوت ساخت این نوع لاستیک‌ها نسبت به دیگر انواع لاستیک است، افزود: امروزه دارندگان خودروهای سنگین بیشتر بدنبال استفاده از لاستیک‌های رادیال هستند و چون تولیدکنندگان ما به غیر از دو واحد امکان تولید لاستیک رادیال را ندارند، در نتیجه بخش زیادی از نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه هنوز نیاز کشور به طور کامل در تولید تایر برطرف نشده است، گفت: امروز اقبال زیادی در استفاده از لاستیک‌های بایاس(نخی و با فناوری قدیمی‌تر) وجود ندارد به طوری که تعدادی از این واحدها نسبت به کاهش تقاضای محصول تولیدی گلایه داشتند لذا با اتخاذ تدابیر مناسب تلاش کردیم تا با اصلاح ارایه حواله‌ها و تسهیل سامانه‌ فروش به آن‌ها کمک کنیم.

وی با اشاره به تولید دو نوع تایر رادیال (سیمی) و بایاس (نخی و با فناوری قدیمی‌تر)، گفت: از مجموع ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار حلقه مجموعه نیاز تایر باری و اتوبوسی در کشور، یک میلیون و ۲۰۰ هزار حلقه رادیال بوده و یک میلیون حلقه دیگر بایاس است.

صفدری افزود: ارز مورد نیاز این صنعت باید از محل صادرات تامین شود، اما از آنجا که بین دلار نیمایی و ارز حاصل از صادرات تفاوت قیمت وجود دارد، تلاش شد تا ارز مورد نیاز تایرسازان از ارز نیمایی تامین شود و به همین خاطر مکاتبات متعددی با وزارت صمت انجام شد که این درخواست تاکنون مورد پذیرش قرار نگرفته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فروش لاستیک‌های سواری و سنگین از دردسرهای فروش حواله‌ای رها شده اند و تنها به ثبت آمار تولید و میزان موجودی شرکت ها استناد می شود، گفت: البته هنوز در فروش لاستیک‌های رادیال کمبود وجود دارد که این نوع تولیدات همچنان مانند گذشته و از طریق ثبت نام در سامانه‌ به متقاضیان فروخته می‌شود.

مدیر دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صمت اظهار داشت: اگرچه تصمیماتی در حوزه عرضه لاستیک اتخاذ شده اما اکنون تنها بر لاستیک‌های دارای کمبود نظارت می‌کنیم البته وزارت صمت باید با کنترل و نظارت بر توزیع لاستیک‌های سنگین از بروز اختلال در فروش آن جلوگیری کند.

صفدری با بیان اینکه لاستیک سبک از ابتدا با ارز نیما وارد کشور می‌شد، گفت: در لاستیک‌های سنگین هم قبل از حدف ارز دولتی تمام لاستیک‌های دولتی از طریق ارائه حواله فروخته می‌شد. امروز واحدهای صنعتی مکلف به درج آمار تولید و میزان موجودی در سامانه جامع تجارت هستند اما تکلیف نشده که فروش لاستیک از طریق حواله یا معرفی سازمان راهداری باشد؛ قانونی که پیش از این در برخی لاستیک‌ها وجود داشت و ما آن را لغو کردیم.

کد خبر 47078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =