تولید ماشین آلات سنگین معدنی متناسب با نیاز این بخش نیست

رئیس انجمن سنگ آهن ایران گفت: از آنجا که در شرایط فعلی کیفیت و تیراژ ماشین آلات سنگین معدنی تولیدی در برخی بخش‌ها، کفاف نیاز داخل را نمی‌دهد و در مقابل فعالیت‌های معدنی که نه تنها کاهش نیافته بلکه نسبت به قبل بیشتر هم شده، باید بستر لازم برای افزایش تولید با کیفیت این نوع ماشین ها فراهم شود.

مهرداد اکبریان روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار اگزیم نیوز درباره چگونگی تامین ماشین‌آلات سنگین مورد نیاز حوزه معدن و توان تولید داخل در این بخش، اظهار داشت: در حال حاضر توان تولید این نوع ماشین آلات را در داخل نداریم بلکه محل عرضه عمده این نوع ماشین آلات نمایندگی های فروش و یا واردات است و این امر حاکی از آن است که تولیدی با هدف تامین ماشین آلات مورد نیاز بخش راهسازی یا معدنی در کشور نداریم.

وی افزود: اگرچه در تامین بخشی از تجهیزات مورد نیاز صنایع معدنی کار شده که بخش معدن و فعالان این حوزه از آن استقبال و حمایت کرد ه اند، اما تا به حال برای تولید ماشین آلات برخی از حوزه‌های مربوطه هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران درباره راهکار لازم برای رفع این مشکل، اظهار داشت: ما راه حل این مشکل را پیدا و پیش از این هم به مسئولان دولتی ارائه کرده ایم. برای رفع این معضل در مراحل ابتدایی می‌توان با تولید قطعات مورد نیاز ماشین الات فرآیند کار را آغاز کرد و به مرور زمان تعداد قطعات تولید داخل را افزایش داد تا زمانی که تعداد آن به حد مطلوبی برسد و ما توان تولید بیش از ۸۰ درصد یک ماشین معدنی را در داخل بدست آوریم.

وی تصریح کرد: می‌توان جلو واردات را گرفت اما نه امروز؛ با توجه به کمبود تیراژ تولید در حال حاضر نیاز به واردات و تامین ماشین آلات مورد نیاز است اما با افزایش داخلی سازی در این حوزه، تولید قطعات و حمایت از تولیدکنندگان داخلی می توان بتدریج به جایگاهی که کشور شایستگی آن را دارد، رسید.

اکبریان با بیان اینکه در حال حاضر کشور نیاز زیادی به تامین ماشین‌آلات راهسازی و معدنی دارد زیرا بسیاری از تجهیزات موجود در کشور فرسوده و مستهلک شده اند، افزود: بهره گیری از تجهیزات فرسوده برای معدنکاران ریسک بزرگی محسوب می‌شود زیرا هزینه های تولید را بالا خواهد برد که با نوسازی تدریجی ماشین آلات و تجهیزات مورد استفاده می توان خسارات وارده را به پایین ترین میزان رساند.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران با بیان اینکه خرابی هر یک از این ماشین آلات علاوه بر هزینه زیاد تعمیر، می‌تواند خسارت زیادی را به دلیل ایجاد توقف در روند تولید به واحد معدنی تحمیل کند، افزود؛ با توجه به هزینه سنگین اشاره شده در حوزه استفاده از ماشین آلات و تجهیزات فرسوده به هیچ عنوان به نفع واحدهای معدنی نیست که از این ماشین آلات بهره گیری کنند زیرا ممکن است فشار و معضلات زیادی را برای فعالان معدنی به همراه داشته باشد.

کد خبر 47077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =