واحدهای فولادی اکنون با ۳۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت اسمی تولید می کنند

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: میزان تولید فولاد کشور هم اکنون به دلیل قطعی برق و سایر عوامل بازدارنده تولید در واحدهای مختلف تولید فولاد به ۳۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت اسمی کارخانجات رسیده است.

سیدرضا شهرستانی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به تاثیر قطعی برق بر کل زنجیره فولاد، خواستار رفع محدودیت‌های صنعت فولاد بخصوص تامین برق مورد نیاز صنعت و رفع دیگر نارسایی های موجود در بخش تولید و صادرات که نه تنها بر این بخش بلکه بر کل صنعت و اقتصاد کشور تاثیر منفی گذاشته، شد.

وی اضافه کرد: در کل میزان تولید در صنعت فولاد به‌ صورت ماهانه حدود ۲.۵ میلیون تن است که عددی کمتر از ۱۰۰ هزار تن در روز می‌شود که با قطع برق این میزان کاهش یافته که در نتیجه منجر به کاهش درآمد شرکت‌های تولیدکننده فولاد و افزایش قیمت این محصول در بازار نیز شده است.

وی یادآور شد: صنعت فولاد جزو چند صنعتی است که مصرف برق بالایی دارد یعنی به ازای هر تن تولید فقط در بخش ذوب، هزار کیلو ساعت مصرف برق دارد یا به عبارتی در کل زنجیره فولاد حدود ۱۵۰۰ گیگاساعت برق مصرف می کند لذا در کوتاه مدت، هیچ راهی برای کاهش مصرف برق در صنعت فولاد وجود ندارد و تنها راه کاهش مصرف برق در این صنعت، تغییر کوره های ذوب به کوره بلند است که این اقدام هم بسیار هزینه بر و زمانبر است و هم نیازمند زغال سنگ است و در زمینه تامین زغال سنگ کک شو هم مشکلاتی وجود دارد که اصلا راهکار مناسبی برای صنعت فولاد نیست.

شهرستانی در پاسخ به این سوال که "آیا در زمان تدوین طرح افزایش ظرفیت صنعت فولاد به ۵۵ میلیون تن، فکر تامین برق آن نشده بود؟" گفت: طبق برنامه، قرار بود در سال ۱۴۰۴ ظرفیت تولید صنعت فولاد به ۵۵ میلیون تن برسد و از همان زمان بارها اعلام شد برای تحقق این هدف، باید فکری تامین برق و گاز، توسعه خطوط ریلی و معادن بود که متاسفانه این پیگیری ها به جایی نرسید بنابر این با این شرایط اجرای طرح توسعه ای در صنعت فولاد و سایر صنایع انرژی بر، معنایی ندارد و حتی در صورت افزایش ظرفیت یک مجموعه تولیدی، به خاطر عدم هماهنگی سایر حوزه ها، طرحی از پیش شکست خورده خواهد بود!

وی اضافه کرد: قطع برق نه تنها بر بازار فولاد در داخل تاثیر گذاشته بلکه گزارش‌های موجود نشان می‌دهد این امر منجر به کاهش حجم صادرات فولاد نیز شده است.

وی اعمال محدودیت‌های صادراتی را درست و قابل اجرا دانست و افزود: مشروط کردن صادرات به تامین نیاز داخل کار درستی هم هست و باید اجرایی شود زیرا امروز اولویت ما باید تامین نیاز داخل باشد و با توجه به افزایش تولید در صنایعی که از اقلام فولادی استفاده می‌کنند نیاز کشور به فولاد بسیار افزایش پیدا کرده لذا ابتدا باید از این امکان برای رفع نیاز داخل استفاده شود.

شهرستانی مشکل قطعی برق باعث ایجاد اختلال در تولید، عدم تعادل در بازار و همچنین از دست رفتن فرصت‌های صادراتی شده است، افزود: سال‌ها طول کشید تا شرکت‌های فولادی ایرانی بتوانند بازار عراق را در اختیار بگیرند و تا حدودی با صادرات ضرر و زیان انباشته خود را جبران و سهم عمده‌ای از نیاز ارزی کشور را تأمین کنند اما متأسفانه تمام اندوخته سال‌ها زحمت و مرارت صنایع فولادی به دلیل قطعی برق و تعطیلی واحدهای تولیدی و عدم توان کارخانجات در تأمین نیاز مشتری از بین رفت. متأسفانه بازار فولاد ایران در عراق و اربیل نیز تقدیم رقیب ما یعنی ترکیه شد.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به تاکید وزارت صمت مبنی بر صدور مازاد بر نیاز داخل، گفت: با وجودی که پیش از قطعی برق هم صادرات مازاد محصولات فولادی مشروط به تامین نیاز بازار داخل بود اما با وجود مازاد تولید توجه چندانی به صادرات محصولات فولادی نمی‌شد.

این عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: با توجه به کمبودی که در تولید ایجاد شده عملا صادرات قطع خواهد شد و چیزی برای صادرات باقی نخواهد ماند. این موضوع بدون شک مشکلاتی را برای کشور به همراه خواهد داشت از جمله این که ارز به کشور برنمی‌گردد و آن دسته از مشتری‌هایی که روی فولاد تولید ایران حساب باز کرده بودند از محل دیگری نیاز خود را تامین خواهند کرد.

کد خبر 47076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =