اقتصاد ایران دچار التهاب مزمن است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با بیان اینکه اقتصاد ایران دچار یک بیماری تحت عنوان التهاب مزمن است، گفت: زمانی که فرآیند اقتصادی به صورت منظم در حرکت باشد نه تنها متابولیسم آن در کشور به خوبی انجام می‌گیرد بلکه نتیجۀ آن نیز ایجاد نشاط و شادابی در اقتصاد خواهد بود.

رضا پدیدار چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با تشریح برخی از دستاوردهای بخش صادرات و نقش آن در توسعه و پیشرفت دیگر شاخص‌های  اقتصادی، اظهار داشت: نظام اقتصادی یک فرآیند است که تنها با تکیه بر یکی دو رکن آن نمی‌توان به تعالی و توسعه‌یافتگی رسید و در کشور بالندگی و شکوفایی اقتصادی ایجاد کرد.

وی افزود: هر فرآیندی حتی اقتصادی تا زمانی که به صورت منظم در حرکت باشد و به خوبی به کار خود ادامه دهد، متابولیسم اقتصادی کشور نیز به خوبی انجام می‌پذیرد که نتیجه آن ایجاد نشاط و شادابی اقتصادی است اما اگر این فرآیند و جریان به هر دلیلی دچار اختلال شود، به تمام ارکان اقتصاد آسیب وارد خواهد شد.

پدیدار با بیان اینکه وضعیت اقتصادی ایران به دلیل عدم توجه به فرآیندهای علمی آن اکنون دچار انواع بیماری ها است، ادامه داد: این بیماری با درمان‌های مقطعی و نامنظم که بیشتر مُسکن هستند، درمان نمی‌شود بلکه نیازمند روند درمانی کارشناسانه با عارضه‌یابی دقیق و آسیب‌شناسی تخصصی و در نهایت تجویز سیاست‌ها و تصمیمات منطقی است. البته این درمان زمانی حاصل می‌شود که از نظرات متخصصان و افراد باتجربه بخش خصوصی نیز استفاده شود.

وی ادامه داد: هرچند تحریم‌های اقتصادی علیه کشور در اکثر مواقع تامین مواد اولیه، نوسازی ماشین آلات و تداوم تولید و فعالیت‌های اقتصادی را با مشکل مواجه کرده اما در صورت همراهی و حمایت دولت از بخش خصوصی مشکلات قابل رفع بوده و می توان در جهت رونق تولید، ایجاد اشتغال و توسعه صادرات گام برداشت.

پدیدار با بیان اینکه گاهی سیاست‌های نادرست موجب شکاف میان دولت و بخش خصوصی می شود، گفت: این سیاست‌ها فضای کسب و کار را دچار تنش کرده و باعث کمرنگ شدن تولیدکنندگان ما در بازارهای صادراتی می‌شود.

این صادرکننده تصریح کرد: اقتصاد ایران در سال‌های متمادی با التهاب روبرو بوده و هرگز هیچ تصمیم پایدار و منطقی برای برون‌رفت از این التهاب و رسیدن به آرامشی پویا، اتخاذ نشده و تمام اقدامات صورت گرفته نیز مقطعی و ضربتی بوده‌اند.

عضو اتاق بازرگانی تهران در انتها خاطرنشان کرد: می‌توان و باید در قالب یک برنامۀ جامع، دقیق و کارشناسانه، نه‌تنها نظم واقعی را در اقتصاد ایجاد کرد که حتی ظرفیت‌های مردمی را به این بخش تزریق و راه را برای پویایی بیشتر فراهم کرد.

کد خبر 46968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =