اتخاذ سیاست های غلط سبب از دست رفتن فرصت های تجاری کشور شده است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان گفت: اگرچه پتانسیل ها و ظرفیت‌های متنوعی در بخش های مختلف تولید و صادرات کشور ایجاد شد و حضور در بازار های دنیا گسترش یافت اما اتخاذ سیاست های غلط در سال های اخیر سبب شده که تمام فرصت‌های تجاری بدست آمده از دست برود.

غلامحسین جمیلی روز .... در گفت وگو با خبرنگار اگزیم نیوز بر تاکید بر ضرورت دور زدن تحریم‌ها و یافتن راه‌های تازه برای گسترش صادرات و رونق تولید، افزود: یکی از اقدامات تجربه شده و موفق در این حوزه، انعقاد معاهده‌های دو جانبه بین کشورها است، چرا که در این نوع قرارداد معمولاً منافع هر دو کشور تأمین می‌شود و به همین خاطر طرفین برای تحقق منافع اقتصادی خود به مفاد آن پایبند هستند.

وی با بیان اینکه این اقدام نیازمند شناخت دقیق ظرفیت‌های موجود است؛ افزود: متأسفانه در سال‌های اخیر در این حوزه اقدامی صورت نگرفته و اصول کارشناسانه در آن رعایت نشده و یا اینکه پس از مدتی مسیر به انحراف کشیده شده است.

جمیلی ادامه داد: ایران جایگاه خوبی در بازارهای منطقه و همسایه داشت که به دلایل مختلف، اکثر آنها را از دست داد تا جایی که امروزه حتی در بازار عراق و افغانستان نیز از شانس بسیار کمی برخوردار است. با این حال، فرصت‌های متنوعی نیز در این سال‌ها از دست رفت؛ از امکان حضور گسترده در بازار بزرگ روسیه تا امکان تثبیت جایگاه در بازارهای عراق و افغانستان و حتی در برهه‌ای اعمال قدرت و جولان در بازار قطر که به دلایل سیاسی نمی‌توانست نیازهای خود را به راحتی تأمین کند.

وی بیان کرد: تمام این فرصت‌ها با درک نادرست از شرایط و اتخاذ سیاست‌های غلط از دست رفت و این در حالی بود که ترکیه با یک برنامۀ منسجم به خوبی از این فرصت‌ها استفاده کرد تا جایی که امروز جایگاه ایده‌آلی در بازار منطقه دارد.

جمیلی خاطرنشان کرد: اگر نفت، مواد پتروشیمی و میعانات گازی و البته مواد معدنی را از سبد صادراتی ایران حذف کنیم، عملاً محصولی در این سبد باقی نمی‌ماند؛ این یعنی ایران علی‌رغم تمام ظرفیت‌های استراتژیک، فرهنگی، تاریخی، تولیدی و حتی اجتماعی، در حوزۀ صادرات کارنامۀ قابل قبولی حتی در بازار منطقه و کشورهای همسایه ندارد.

وی با بیان اینکه شرایط امروز کشور و صادرکنندگان وضعیتی نیست که فرصت و زمان را از دست داد، تصریح کرد: با اطمینان می‌توان گفت که هر محدودیتی که در حوزه صادرات ایجاد شود به از دست رفتن بازار صادراتی منتهی می‌شود و محدود شدن صادرات، مسیر ورود ارز به کشور را در شرایط تحریم‌ها بسیار دشوار خواهد کرد.

جمیلی در پایان تاکید کرد: مشوق‌های صادراتی در شرایط امروز می‌تواند در راستای ایجاد انگیزه برای صادرکنندگان عمل و در کنار برنامه‌های تسهیل دهنده صادراتی از سوی دولت جدید، به رشد تجارت خارجی کشور کمک کند.

کد خبر 46955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =