قاچاق اصلی ترین معضل در صنعت لوازم خانگی

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی، قاچاق کالا را در حال حاضر معضل بزرگ صنعت لوازم خانگی کشور ذکر و تصریح کرد: اینکه برندهای معروف و بزرگ لوازم خانگی بتدریج از ایران خارج شدند، افزایش قاچاق کالا بوده به طوری که حتی شاید تمایلی به بازگشت به ایران نداشته باشند.

عباس هاشمی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار اگزیم نیوز برخی از تبعات نامطلوب قاچاق کالا را بر صنعت لوازم خانگی کشور و دستاوردهای مثبت واردات قانونی این نوع محصولات را برشمرد و افزود: در حال حاضر ۳۵ درصد لوازم خانگی کشور از محل قاچاق و با پایین ترین هزینه و بدون پرداخت مالیات و عوارض وارد کشور می شوند و به راحتی در جای جای کشور به فروش می‌روند.

وی عمده مشکلات حوزه قاچاق را مربوط به ارائه مجوزهای قانونی واردات در قالب ته لنجی‌ها، پیله وری، بازارچه های مرزی، مناطق آزاد و غیره ذکر و تصریح کرد: با وجودی که تمام موارد ذکر شده دارای قوانین و مقررات تعیین شده‌ هستند اما متاسفانه این سقف‌ها بخاطر سودجویی یک عده خاص عایت نمی‌شود.

وی با بیان آنکه ممنوعیت واردات گام نخست در رونق تولید است، گفت: البته باید توجه داشت که تاکید مقام معظم رهبری برای ممنوعیت واردات لوازم خانگی، کافی نیست بلکه تولیدکنندگان نیز باید برای رونق صنعت لوازم خانگی تلاش کنند، یعنی اگر دولت نقش خود را به عنوان تنظیم‌گر به درستی ایفا نکند و این صنعت را علیرغم بالندگی فعلی، به حال خود رها کند، احتمال شکل‌گیری آسیب‌های متعدد از جمله انحصار و افت کیفیت وجود دارد.

وی برای تحقق اهداف دولت در مقابله با قاچاق لوازم خانگی، افزود: اگرچه دولت با اعمال محدودیت و نظارت بر کنترل مشکلات می تواند در کاهش قاچاق نقش ایفا کند اما بخش زیادی از کنترل قاچاق با بهبود کیفیت کالاهای داخلی، تامین نیاز بازار، ارتقا کیفی و منطقی سازی قیمت‌ها عملی می شود، بنابر این بنگاهها باید وظایف محوله را به نحو مطلوب انجام دهند تا حمایت از صنعت لوازم خانگی به بازدهی برسد.

وی با بیان اینکه استفاده از فناوری‌های روز دنیا در صنعت لوازم خانگی تولید داخل بسیار مهم و در اولویت کاری تولیدکنندگان قرار گرفته است، گفت: در همین ارتباط انجمن با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار را تشکیل داد که وظیفه بررسی چالش‌های فناوری در صنعت لوازم خانگی را برعهده دارد و قرار شده بستر لازم برای ایجاد ارتباط بین بدنه دانش و مراکز نوآوری و استارتاپ ها با صنعت و بازار را فراهم کند و تکنولوژی تمام قطعاتی مورد استفاده در دنیا را عینا در داخل عملیاتی کند.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی با اشاره به مزیت‌های رقابتی تولید داخل تصریح کرد: اثر گذاری رایزنی‌های بازرگانی اهمیت بسیار در بازاریابی و بازارسازی برای محصولات تولیدی ایران دارد لذا اتاق بازرگانی‌ پذیرفته هزینه فعالیت رایزنان بازرگانی و حقوق آن‌ها را پرداخت کند.

کد خبر 46908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =