بی‌برنامگی عامل اصلی کاهش سهم ایران در بازار منطقه

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان آنکه حفظ بازارهای صادراتی کشور منوط به تثبیت قوانین و مقررات و رفع موانع موجود است، گفت: بی‌برنامگی ها در بخش های تولید و صادرات در سال‌های اخیر از یک طرف و برنامه فشرده و همه‌جانبه دولت‌های دیگر مانند چین و ترکیه از طرف دیگر، سبب شده سهم ایران در بازار منطقه به شدت کاهش پیدا کند.

علی نقیب روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با بیان اینکه بازار رقابت اصول و قواعد خاص خود را دارد، افزود: از آنجا که تولید برخی از اقلام صادراتی، مزیت رقابتی و نسبی زیادی دارد و برای تولید و تأمین مواد اولیه آن نیازی به واردات نیست ، باید با بهره گیری از امکانات و پتانسیل موجود در کشور زمینه افزایش تولید این محصولات را فراهم کرد.

وی با اشاره به اینکه بهترین محل برای سرمایه‌گذاری و حصول ارزش‌افزوده در این بخش‌هاست، افزود: در این موارد به دلیل اینکه از صفر تا صد تولید و صادرات در داخل انجام می‌شود، ارزش‌افزودۀ بالایی حاصل خواهد شد بنابر این توجه به توسعه فعالیت در این بخش ها ضروری است.

نقیب با بیان آنکه آگاهی کمی از نیاز و شرایط بازارهای صادراتی خود داریم، ادامه داد: صادرکنندگان ما حتی از بسیاری از اصول اولیه حضور در بازار جهانی و رقابت با محصولات دیگر کشورها غافل بوده در حالی که یکی از این اصول مهم در این بخش ، توجه به برندسازی است.

این فعال اقتصادی اضافه کرد: امروزه در حالی در بازار دیگر کشورها حضور داریم که در بسیاری موارد نه تنها محصولات ما برند ندارند بلکه برند ملی را نیز ثبت نکرده‌اند و این یعنی هنوز قواعد بازی در رقابت بین‌المللی را در خیلی از موضوعات رعایت نمی‌کنیم.

عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به لزوم افزایش سهم کشور در بازار عراق و اینکه افزایش بی‌برنامگی ها در سال های اخیر به یکی از چالش های اقتصادی کشور تبدیل شده است، گفت: اگر بخشنامه‌ها و قوانین دست و پاگیر اداری صادره که صادرکنندگان کشور را مرتب دچار سردرگمی و گرفتاری‌های متعددی کرده که تبعات نامطلوب آن کماکان ادامه دارد، نبود، حجم صادرات ایران به‌رغم همه مشکلات، بسیار بیشتر از میزان فعلی بود.

وی اظهار داشت: کاهش حجم صادرات، بیش از اینکه مربوط به شیوع ویروس کرونا باشد، ناشی از خودتحریمی ها و ایجاد موانع خودساخته است که دولت سیزدهم باید برای رفع آنها تمهیدات ویژه اتخاذ کند.

نقیب خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر کشورهای چین و ترکیه، حمایت‌های بسیار خوبی از تجار و بازرگانان خود کرده‌اند و توانسته‌اند با پرداخت یارانه های متعدد صادراتی، ارزش‌افزوده چشمگیر و به تبع آن درآمد ارزی بالایی برای خود ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه برای حفظ و گسترش بازارهای صادراتی باید برخی از روش‌ها را تغییر دهیم، گفت: تنها نباید صادرکننده کالا به دیگر کشورها باشیم، بلکه باید از روش‌های قدیمی نیز فاصله گرفته و نسبت به تولید مشترک با آن کشورها اقدامات لازم را انجام دهیم.

نقیب در پایان ابراز امیدواری کرد که در دولت جدید توسعه صادرات رونق گیرد اما این امر مشروط به این است که موانع خودساخته و دست و پاگیر اداری در حوزه تجارت خارجی مرتفع شود.

کد خبر 46906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =