تمرکز بر تامین نیاز بازار داخلی باعث انحصار تولید خواهد شد

عضو اتاق بازرگانی، صنایع؛ معادن و کشاورزی تبریز با تاکید بر ضرورت پرهیز از انحصار در تولید، گفت: تمرکز بر تامین نیاز بازار داخل نه تنها سبب ایجاد انحصار در تولید محصولات بی کیفیت خواهد شد بلکه انحصاری کردن تولید از عوامل‌ اصلی عقب ماندگی هر کشوری است که ما باید از این رویه دوری کنیم و تولید صادرات محور را در پیش گیریم.

قاسم خلیل‌نژاد قویدل روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با بیان آنکه انحصار در تولید در هیچیک از مباحث اقتصادی دنیا جایگاهی ندارد، افزود: وقتی دروازه‌های اقتصادی به سوی کشور بسته باشد و یا مسئولان به سمت اقتصاد بسته حرکت کنند، انحصار در تولید به وجود می‌آید که این عامل خود یکی از دلایل اصلی عقب‌ماندگی صنعت و تولید محصولات بی‌کیفیت خواهد بود.

وی با بیان اینکه روح بهره‌وری و بهبود کیفیت یک محصول در گرو رقابتی بودن آن است، افزود: اکثر اقتصاددانان بازار انحصاری را یک بازار ناکارا و مضر برای سیستم اقتصاد می‌دانند. وقتی در یک بازار رقیبی قوی وجود داشته باشد، افراد دائما به‌دنبال یافتن راه‌های بهبود کیفیت کالای خود نسبت به رقیب یا کاهش هزینه‌های خود و تولید محصول با قیمتی پایین‌تر هستند که این امر به ارتقا کیفیت محصولات و ایجاد اقتصاد کارا کمک کرده و موجب می‌شود که بهره‌وری منابع در بازار بالاتر رود.

این کارشناس اقتصادی مطرح کرد: در سطوح بعدی پای نوآوری و خلاقیت نیز به بازار باز می‌شود و تولیدکنندگان مجبورند برای بقا در بازار و به‌دست آوردن سهم مناسب از آن اقدام به تولید محصولات متنوع‌تر و سازگار با نیازهای روز دنیا کنند.

خلیل‌نژاد قویدل با اشاره به نتایج جانبی گسترش صادرات محصولات غیرنفتی، بیان کرد: همچنین تجربه نشان داده که بدون توسعۀ صادرات، به صنعتی پیشران، پیشرو و مولد که توان تولید محصولات با کیفیت و استاندارد را داشته باشد، نمی‌توان رسید.

وی تصریح کرد: زمانی که کالا در رقابت با محصولات مشابه خارجی در بازارهای جهانی و آزاد قرار ندارد و عملاً با هر کیفیتی در بازار به فروش می‌رسد، صنعت هرگز نمی‌تواند اشکالات تولیداتش را شناسایی کند؛ ضمن اینکه انگیزه‌ای نیز برای ارتقاء کیفی محصولاتش ندارد.

خلیل‌نژاد قویدل تمرکز بر نیازهای بازار داخلی را مولد انحصار تولید دانست و ادامه داد: امروزه به دلیل اقتصاد بسته‌ای که در موضوع خودرو وجود دارد و همچنین انحصاری که به تبع آن به وجود آمده، تولیدکنندگان داخلی بی‌کیفیت‌ترین محصولات را با بالاترین قیمت ممکن به بازار داخلی تزریق می‌کنند و هیچ انگیزه و دلیلی برای ارتقاء کیفیت محصولات خود ندارند. این در حالیست که اگر این خودرو در رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی قرار بگیرد، مجبور به افزایش کیفیت و کاهش قیمت خواهد شد.

وی تاکید کرد: در چنین اقتصادی، به محض اینکه دروازه‌های اقتصادی باز شود، بازار داخلی برای خرید محصول خارجی به صف می‌شود و در نتیجه صنعت و واحدهای تولیدی داخل با مشکلات بزرگی مواجه می‌شوند و نمی‌توانند به حیات خود ادامه دهند.

خلیل‌نژاد قویدل در انتها با بیان اینکه انحصار صدمات جبران ناپذیری بر پیکره اقتصاد وارد می‌کند. تاکید کرد: از جمله راه‌های بهبود وضعیت بازارها اتخاذ قوانین ضدانحصار و ایجاد بستر مناسب برای ورود کارآفرینان به بازارهاست که با رقابتی شدن بازارها بهره‌وری منابع بالا خواهد رفت و دریچه‌های ورود درآمد از بازارهای خارجی نیز به کشور باز می‌شود.

کد خبر 46905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =