فضای گمرکات کشور برای صدور محصولات کشاورزی مساعد نیست

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با انتقاد از حاکمیت قوانین و مقررات اداری سخت و پیچیده بر گمرکات کشور، تاکید کرد که این امر نه تنها سبب سردرگمی و کلافگی صادرکنندگان بلکه عدم وجود فضای مناسب برای صدور محصولات کشاورزی شده است.

حسین شیرزاد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با انتقاد از وجود انواع نارسایی های نامطلوب در مسیر فعالیت صادرکنندگان، افزود: مباحث مختلف ارزی، نحوه محاسبه تفاوت نرخ ارز، معضلات تأمین مواد اولیه و عدم همکاری گمرک از جمله چالش های موجود در بخش صادرات است که انجام امور را برای فعالان اقتصادی سخت‌ کرده است.

وی مجهز نبودن همه گمرکات کشور به دستگاه‌های ایکس‌ری و تجهیزات تخلیه و بارگیری در گمرکات را از مهمترین معضلات موجود در حوزه صادرات کشور دانست و از دولت سیزدهم خواست برای رفع این نارسایی ها و تحقق توسعه در صادرات اقدامات لازم را برای رفع این موانع اتخاذ کند.

شیرزاد که درباره چالش‌های موجود در روند صادرات محصولات کشاورزی سخن می گفت، اظهار داشت: وجود کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف جهت دور زدن پیمان‌سپاری، عدم‌اجرای قانون بهبود فضای کسب‌ و کار، نبود تشکل های صادراتی قوی، عدم توجه به نیاز بازار و عدم توجه به سیاست های پایدار کشاورزی تنها برخی از دردهای مزمن صادرات محصولات کشاورزی هستند که باید نسبت به اصلاح آنها اقدام شود.

وی وجود ضعف در امکانات موجود بخصوص مشکلات زیرساختی از جمله نبود یک پایانه صادراتی مدرن در کنار کمبود کانتینرهای یخچالی و بی توجهی به کیفیت بسته بندی محصول را از دیگر معضلات زیرساختی بخش صادرات برشمرد و گفت: این نارسایی ها سبب شده که عمده محصولات کشاورزی به‌صورت سنتی صادر شود که این امر جدا از کاهش کیفیت محصول سبب کندی در روند صادرات این بخش نیز شده است.

وی با اشاره به اهمیت ثبات تصمیم‌گیری‌ها در روند مسیر فعالیت‌های اقتصادی بازرگانان و تولیدکنندگان، تغییرات مداوم را عامل ناپایداری فعالیت‌ها دانست و افزود: اعمال محدودیت‌های مقطعی در حوزه صادرات و همچنین بی‌اطلاعی صادرکنندگان از قوانین واردات کشورهای مقصد و استانداردهای مدنظر آنها، از دیگر عوامل مهم در افت صادرات محصولات کشاورزی در سال‌های اخیر بوده است.

عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به ضرورت تسریع در روند بارگیری و خروج محصولات کشاورزی در گمرک به دلیل فاسدزا بودن این محصولات، تصریح کرد: فعال نبودن سیستم استفاده از اپلیکیشن موبایلی گمرک، عدم استفاده از روش آفلاین در زمان قطع سیستم گمرک نیز از دیگر مشکلات اصلی صادرکنندگان است.

وی بیان کرد: در برخی از اوقات تجمع کالاهای صادراتی را در گمرک‌های کشور شاهد هستیم که دلیل اصلی آن نبود زیرساخت‌ها و یا بخشنامه‌های خلق الساعه‌ است که باعث شده موقعیت‌های صادراتی کشور از بین برود.

شیرزاد در پایان اصلاح قوانین و مقررات گمرکی را یکی از الزامات دولت برای توسعۀ صادرات و رونق آن دانست و خاطرنشان کرد: برای رسیدن به جایگاه مطلوب در صادرات باید در گام نخست مشکلاتی اعم از تخصیص سهمیه ورود موقت به میزان بیست تا سی درصد از ظرفیت اسمی تولید، نبود مسیر ویژه برای خروج کالاهای فاسدشدنی، حل و رفع شوند.

کد خبر 46819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =