افزایش ۳۵ میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی طی چهار سال آینده

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران از ابلاغ آیین نامه تهاتر کالا با هند و چین ظرف روزهای آینده خبر داد و گفت: بر اساس برنامه ریزی طی چهار سال آینده صادرات غیرنفتی ۳۵ میلیارد دلار رشد خواهد داشت.

به گزارش اگزیم‌نیوز، علیرضا پیمان پاک صبح امروز (شنبه) و در آیین بازگشایی مجازی پاویون ایران در اکسپوی ۲۰۲۰ دبی که با حضور سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، اظهار داشت: ارتباط دو سویه دولت و بخش خصوصی با رویکرد تضارب آرا و هم اندیشی می تواند باعث شود تا سیاست ها به بهترین نحو عملیاتی و اجرایی شود.

وی با بیان اینکه بازار صادراتی منطقه ۲ هزار و ۳۲۸ میلیارد دلار است، خاطرنشان کرد: در این میان سهم ایران از این حجم تجاری اندک است که بر اساس برنامه ریزی ها، در افق چهار ساله ۳۵ میلیارد دلار صادرات کشور را افزایش خواهیم داد که در سایه تعامل با کشورهای همسایه، هماهنگی سیاست های تجاری و ارزی و رقابت پذیری ممکن خواهد شد.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه شرکت های زنجیره تامین در مسیر توسعه صادرات باید مورد حمایت قرار بگیرند، تصریح کرد: حوزه توسعه زنجیره های بین المللی، صادرات خدمات فنی و مهندسی، اصلاح مشکلات لجستیکی و توسعه ترانزیت و ایجاد مسیر ویژه تجاری ایران روسیه از دیگر برنامه های اولویت دار سازمان توسعه تجارت است.

پیمان پاک تاکید کرد: تسهیل تجاری، انعقاد تعرفه های ترجیحی، ایجاد مسیر سبز گمرکی، ساز و کار مالی، شبکه توزیع و بازاریابی و کانال های دوجانبه پولی برای تسهیل تجاری مدنظر قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه قابلیت صادرات به کشورهای همسایه بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار است، افزود: کشورهای هدف، محصولات مزیت دار صادراتی به دقت بررسی شده و مدیریت زنجیره تامین را در دستور کار قرار خواهیم داد به نحوی که در قالب آن ٣۵ میلیارد دلار صادرات را محقق خواهیم کرد و نقدینگی بانک ها را به این سمت هدایت خواهیم کرد.

رییس کل سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: زنجیره سازی بین المللی را در دستور کار قرار خواهیم داد و امکان تهاتر را با توجه به آیین نامه ابلاغی وزارت صمت که  در روزهای آینده در حوزه تهاتر ابلاغ می شود، فراهم خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز مورد تمرکز قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: آیین نامه تنهاتر کالا با کشورهای همسایه و هند و چین تدوین شده و ظرف روزهای آینده ابلاغ خواهد شد.

مقام مسئول ادامه داد: تلاش داریم از این ابزار برای گسترش تجارت خارجی کشور استفاده کنیم.

پیمان پاک خاطرنشان کرد: تقویت صندوق ضمانت صادرات ایران در دستور کار است تا از پتانسیل این صندوق در حوزه گشایش ال سی دوجانبه بهره خواهیم گرفت.

رییس کل سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: ١۴ پروژه زیرساختی تعریف شده تا در قالب آن تجارت را گسترش دهیم؛ ضمن اینکه ١١ دالان تجاری را بین ایران و سایر کشورهای دنیا از جمله روسیه تعریف کرده ایم که عملیاتی شدن آن منجر به رونق تجارت دوجانبه خواهد شد؛ ضمن اینکه کنسرسیوم های صادراتی نیز تشکیل خواهد شد و گلوگاه‌های پیش روی تجارت هم برطرف خواهد شد.

وی افزود: دالان های تجاری به صورت هردو ماه یک بار پایش می شود؛ ضمن اینکه تسهیل تجاری، انعقاد تعرفه های ترجیحی، ایجاد مسیر سبز گمرکی، ساز و کار مالی، شبکه توزیع و بازاریابی و کانال های دوجانبه پولی برای تسهیل تجاری مدنظر قرار خواهد گرفت.

کد خبر 46672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =