وزیر جهاد کشاورزی: عملیات ساخت سد آبریز کهگیلویه شتاب می‌گیرد

وزیر جهادکشاورزی گفت: با برنامه‌ریزی ‌های انجام شده ساخت سد آبریز شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد هیچ مشکلی ندارد و روند اجرایی ان با شتاب بیشتری ادامه می یابد.

به گزارش اگزیم نیوز، «سیدجواد ساداتی نژاد» روز جمعه در بازدید از ایستگاه سد ابریز در کهگیلویه، این سد را یکی از طرح های مهم دولت در حوزه کشاورزی شهرستان کهگیلویه دانست و اظهار داشت: دولت توجه ویژه ای به ساخته شدن این طرح خواهد داشت.

وی بیان کرد: با توجه به اشتغالزایی و نقش محرومیت زدایی این طرح ،دولت از همه ظرفیت ها برای احداث به موقع آن استفاده خواهد کرد.

ساداتی نژاد افزود: با توجه به تکمیل فاز یک و ۲ مطالعاتی این سد، برنامه ریزی لازم برای تخصیص اعتبار مورد نیاز با همکاری وزارت نیرو و بانک های عامل انجام خواهد شد.

با ساخت این سد، آب بصورت ثقلی از یک تونل به طول چهار هزار ۹۰۰ متر به لوله‌هایی به طول هفت هزار و ۴۰۰ متر انتقال و با احداث تونلی به طول شش هزارو ۴۵۰ متر آب به دشت های شهرستان های کهگیلویه و چرام انتقال می یابد .

این سد با ارتفاع  ۱۵۰ متر و بصورت آر سی سی اجرا می شود.

براساس تخصیص وزارت نیرو ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب از این سد به دشت های کهگیلویه و چرام منتقل خواهد شد.

سد آبریز که برای آبیاری بیش از ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان های کهگیلویه و چرام پیش بینی شده است شکوفایی و توسعه بخش کشاورزی در این مناطق را در پی خواهد داشت.

سد آبریز با توجه به تولید ۲۸ هزار مگاوات برق هم برای دولت و هم برای مردم منطقه سودآوری زیادی دارد.

سد آبریز در محدوده روستای آبریز در شمال شرقی شهرستان کهگیلویه احداث می شود .

با اجرای این طرح بیش از ۳۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی در ۲ شهرستان کهگیلویه و چرام به شبکه‌های نوین آبیاری مجهز خواهد شد.

مارون از رودخانه‌های جنوب غربی ایران و از ظرفیت های مهم استان کهگیلویه و بویراحمد و بخصوص شهرستان کهگیلویه برای توسعه بخش کشاورزی است.

این رودخانه از رشته کوه زاگرس در استان کهگیلویه و بویراحمد سرچشمه می‌گیرد و با عبور از بهبهان و آغاجاری در استان خوزستان جریان می‌یابد و به نامرود جراحی، تالاب شادگان و در فصل‌های پرآب به خلیج فارس می‌ریزد.

آب رودخانه مارون از استان کهگیلویه و بویراحمد خارج می‌شود. حوزه آبریز آن مناطق غربی بویراحمد سفلی و قسمت اعظم طیبی و دشمن زیاری را در بر می‌گیرد.

رودخانه پرآب مارون با ظرفیت سالانه یک میلیارد متر مکعب آب از کنار دشت های پهناور شهرستان کهگیلویه می گذرد و استفاده چندانی از این ظرفیت بزرگ برای توسعه کشاورزی منطقه نمی شود.

از ۷۰ هزار هکتار زمین زراعی شهرستان کهگیلویه کمتر از یک دهم آن آبی است و در سایر اراضی کشت دیم همراه با هزینه های گزاف و درآمد حداقلی انجام می شود.
شهرستان های کهگیلویه و چرام اکنون با وجود دشت های وسیع و اراضی مستعد کشاورزی و ظرفیت های بالقوه در بخش های مختلف صنعتی و گردشگری ولی به دلیل نبود برخی زیرساخت ها توسعه چندانی نیافته اند. 

کد خبر 46652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =