سهم ایران در امنیت غذایی ۱۵ کشور منطقه تنها ۲ درصد است

وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه افزایش سهم کشور در امنیت غذایی ۱۵ کشور همسایه ضروری است، گفت: سهم ایران از تامین امنیت غذایی کشورهای منطقه و همسایه تنها ۲ درصد است که این میزان باید افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، سیدجواد ساداتی‌نژاد صبح امروز (سه‌شنبه) و در صبحانه کاری با تشکل‌ها و اتحادیه‌های کشاورزی در اتاق بازرگانی تهران افزود: با وجود بحران آب و بسیاری از مسائل و مشکلات دیگر با توجه به داشتن ثروت طبیعی، نیروی انسانی تحصیلکرده و بخش خصوصی توانمند، باید دارای قدرت و امنیت غذایی در کشور و منطقه شویم.

وی دستیابی به این مهم را با برنامه‌ریزی درست و سیاست‌گذاری مناسب شدنی عنوان و تصریح کرد: در حال حاضر تشکل‌های حوزه کشاورزی قدرتمند و یکپارچه نیستند و بعضا یک حرف را نمی‌زنند که این موضوع حتی در برخی موارد باعث گیج شدن سیاستگذار شده است.

وزیر جهادکشاورزی به موضوع ساماندهی تشکل‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر ۵ نهاد مختلف در حال صدور مجوز برای فعالیت تشکل‌ها هستند که این پراکندگی باید ساماندهی شود.

اعتقادی به قیمت‌گذاری دستوری ندارم

ساداتی‌نژاد در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه اعتقادی به قیمت‌گذاری دستوری ندارد، تصریح کرد: همه می‌دانیم که قیمت تخم مرغ در تابستان و زمستان با هم متفاوت است؛ در صورتی که اگر یک اتحادیه سراسری قدرتمند داشته باشیم، با تفاهم با دولت می‌توان با مثبت یا منفی یک درصد اختیار بازار را در اختیار آن قرار داد.

وی افزود: این اتحادیه خود می‌تواند در زمان افزایش تولید نسبت به صادرات و در زمان کاهش تولید اقدام به واردات کرده تا بازار را تنظیم کند.

عضو کابینه سیزدهم خاطرنشان کرد: در حوزه مرغ گوشتی چندین اتحادیه مختلف داریم و مشخص نیست که حرف این حوزه را چه کسی بیان می‌کند، ضمن آنکه اکنون تشکلی که قیمت مرغ و سیاست‌های یکساله آن را تعیین کند، نداریم.

اولویت کشت قراردادی بر خرید تضمینی

وزیر جهادکشاورزی تاکید کرد: خرید قراردادی را بر خرید تضمینی ترجیح می‌دهیم و اساسا یکی از برنامه‌های ما در وزارت جهادکشاورزی، کشت قراردادی است. در حال حاضر کشت قراردادی در ایران کمتر از یک درصد است در حالی که متوسط این رقم در دنیا ۴۰ درصد و در کشورهای پیشرفته تا ۹۰ درصد است. اعتقاد دارم بذری نباید کاشته شود مگر اینکه از قبل مشتری آن مشخص شده باشد.

وی پیشرفت و توسعه کشت قراردادی را متوجه صنایع غذایی کشور عنوان کرد و افزود: صنایع غذایی باید با کشاورز قرارداد منعقد کند.

این مقام مسوول گفت: یکی دیگر از اقداماتی که در دستور کار داریم، اعطای اختیارات به استان‌هاست تا مشکلات به طور محلی حل و فصل شود و سرعت امور افزایش پیدا کند.

ضرورت افزایش سهم کشاورزی از سرمایه‌گذاری به نسبت GDP

وزیر جهاد کشاورزی همچنین تاکید کرد بخش کشاورزی به اندازه سهمی که در تولید ناخالص داخلی دارد، سهمی از سرمایه‌گذاری ندارد و برای ایجاد تحول در این حوزه و رسیدن به امنیت غذایی، نیاز است تا این سهم متناسب با سهم آن از تولید ناخالص داخلی افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: ایران بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ کیلومتر مرز دریایی دارد در حالی که ۴۸ درصد از تولید آبزیان در درون کشور انجام می‌شود و به خوبی نشان می‌دهد که ما از مرزهای آبی خودمان به خوبی برای تولید آبزیان استفاده نمی‌کنیم.

ساداتی‌نژاد تصریح کرد: حوزه شیلات از جمله حوزه‌های جذاب با ارزآوری بالاست و ضرورت دارد سهم آن در امنیت غذایی و سفره مردم افزایش یابد.

وزیر جهادکشاورزی خاطرنشان کرد: برخلاف دنیا که ۷۰ درصد کشت خود را به صورت دیم و ۳۰ درصد کشت آبی انجام می‌دهد ما در ایران ۷۰ درصد کشت خود را به صورت آبی و ۳۰ درصد دیم انجام می‌دهیم. با توجه به میزان بارش‌ها در غرب کشور، آیش زمین معنا ندارد.

عضو کابینه سیزدهم با بیان اینکه پراکندگی اختیارات در حوزه امنیت غذایی را برنمی‌تابیم، تاکید کرد: اگر قرار است به قدرت غذایی برسیم، باید سه ضلع کمیسیون کشاورزی مجلس، وزارت جهادکشاورزی و کشاورز که نماد آن تشکل‌ها هستند، قدرتمند باشد و با مشارکت و برنامه‌ریزی با هم، کشور را به قدرت غذایی برسانند.

سازمان سرمایه‌گذاری و بازرگانی کشاورزی تاسیس می‌شود

وی با بیان اینکه بازرگانی کشاورزی به معنای سرمایه‌گذاری و تجارت در این حوزه است از تشکیل سازمان جدیدی تحت عنوان سرمایه‌گذاری و بازرگانی کشاورزی خبر داد و افزود: به نظر من این موضوع باعث افزایش قدرت در حوزه کشاورزی خواهد شد.

عضو کابینه سیزدهم خاطرنشان کرد: وزارت کشاورزی باید قبل از فصل زراعی تکلیف خود را برای صادرات و واردات محصولات مشخص کند و این مهم با مشارکت بخش خصوصی اتفاق خواهد افتاد.

وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: با برنامه‌ریزی فعلی تا ۳۵ سال دیگر هم نمی‌توانیم برای تمام زمین‌های کشاورزی موجود سند صادر کنیم و این در حالی است که کشاورز برای دریافت تسهیلات از بانک باید زمین خود را گرو بگذارد یا ضامن بیاورد.

ساداتی‌نژاد همچنین اعلام کرد با پیگیری‌های انجام شده تمرکز اختیارات به وزارت کشاورزی بازگشته و باید از این موضوع حمایت کرد زیرا نمی‌توان به کشاورز گفت که فقط تولید کند و تجارت آن در اختیار دیگری باشد.

وی اضافه کرد کشاورزی باید تجاری و اقتصادی و علمی و دانش بنیان شود زیرا که خروجی این دو نگاه به افزایش بهره وری در این حوزه خواهد انجامید.

کد خبر 46565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =