ظرفیت ۹۰ میلیارد دلاری ایران برای صادرات

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران پتانسیل و توان کشور را برای افزایش صادرات بسیار بالا عنوان و تصریح کرد: ایران می تواند با پیوستن به سازمان همکاری شانگهای و توسعه ارتباط با اعضا به ظرفیت واقعی صادراتی خود که حدود ۹۰ میلیارد دلار برآورد می شود، دست یابد.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار اگزیم نیوز، ظرفیت صادرات ایران را در حال حاضر سالانه حدود ۴۰ میلیارد دلار برآورد و پیوستن ایران به عنوان عضو رسمی پیمان شانگهای را یک خبر خوب برای بخش خصوصی ذکر کرد و افزود: عضویت در این پیمان می تواند قدرت چانه زنی ایران را در مبادلات تجاری با کشورهای اروپایی تقویت کرده و افزایش دهد.

وی در خصوص چگونگی پیوستن ایران به سازمان همکاری‌ شانگهای افزود: ایران سال‌ها در تلاش بود که عضو دائمی پیمان شانگهای شود که با حضور آیت الله ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در بیست و یکمین اجلاس سران شانگهای، این تلاش‌ها ثمر داد و ایران به عضویت دائمی و رسمی این پیمان درآمد که افزایش توان ایران برای رقابت در بازار کشورهای عضو یکی از دستاوردهای آن خواهد بود.

روغنی درباره چرایی اهمیت عضویت ایران در پیمان شانگهای بیان کرد: چین، هند و روسیه از اعضای رسمی این پیمان و از بازیگران اصلی اقتصاد جهان هستند به طوری که این کشورها بلحاظ داشتن پتانسیل و توان متعدد اقتصادی از جمله جمعیت زیاد و بازار مصرف مطلوب می توانند بازار خوبی برای صادرکنندگان ایران باشند.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران ادامه داد: با عضویت ایران در این پیمان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور می توانند با عضویت در یک تیم اقتصادی قدرتمند، خود را نیز به عنوان بازیگر اصلی اقتصاد در جهان معرفی کنند و قدرت چانه زنی خود را در مبادلات تجاری با دیگر کشورهای دنیا افزایش دهند.

وی در پایان بخشی از تبعات نامطلوب تحریم غربی ها بخصوص آمریکا علیه کشور را یادآور شد و افزود: با وجودی که تحریم ها توان تجارت خارجی ایران را محدود کرده اما با افزایش دیپلماسی تجاری و عضویت در پیمان ها و سازمان های منطقه ای اقتصادی  می توان تا حدود زیادی نارسایی های موجود را به حداقل کاهش داد.

کد خبر 46511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =