استاندار کرمانشاه: توسعه صادرات یکی از راه‌های ارتقای ارزش پول ملی است

استاندار کرمانشاه، وجود ۳۷۱ کیلومتر مرز برای این استان را یک فرصت در راستای توسعه صادرات دانست و گفت: یکی از راه های ارتقای ارزش پول ملی صادرات است که باید همه در راستای توسعه و تقویت آن تلاش کنیم.

به گزارش اگزیم نیوز، «هوشنگ بازوند» در جلسه ای با حضور مدیران کل دستگاه های مرتبط با بازارچه مرزی سومار و تجار در محل این بازارچه به منظور بررسی مسایل و مشکلات با تاکید بر لزوم تسهیل گری در روند کار صادرات، افزود: تسهیل گری یعنی پشتیبانی از تولید، مانع زدایی و تحقق شعار سال که همه وظیفه داریم برای تسهیل گری در صادرات تلاش کنیم.

وی اظهار داشت: صادرات یکی از راه های خنثی سازی تحریم ها است و با این کار علاوه بر رونق تولید، سرمایه کاذب نیز به سمت صادرات کشیده خواهد شد.

بازوند همچنین  با انتقاد از روند کند مراحل صادرات و تاخیر و معطلی در ارسال محموله های صادراتی ادامه داد: مسایل و مشکلات مربوط به بازارچه مرزی سومار روز شنبه در کارگروه ویژه مرز مورد بررسی و تصمیم گیری قرار می گیرد.

او با اشاره به ممنوعیت تخلیه کالاهای صادراتی توسط کارگران ایرانی به دلیل مخالفت طرف عراقی اضافه کرد: با پیگیری هایی که پیش تر صورت گرفت مقرر شد کارگروهی ویژه در این رابطه با حضور مقامات ۲ طرف تشکیل شود که به دلیل شیوع کرونا در ۲ سال گذشته این موضوع متوقف شد اما این مطالبه را پس از اربعین با جدیت پیگیری و رصد می کنیم.

سرپرست فرمانداری گیلانغرب نیز با ارایه گزارشی از وضعیت بازارچه مرزی سومار، عدم بکارگیری کارگران ایرانی در امر تخلیه و بارگیری که تنها منبع امرار و معاش خانواده های گیلانغربی است، لزوم اتصال سیستم گمرکی بازارچه به فیبر نوری به منظور راه اندازی و تسریع در طرح جامع گمرک، افزایش تعداد سیستم ها و نیروهای دیب گیر جهت رفع گره ترافیکی و مقابله با قاچاق سوخت را از مهم ترین مشکلات این بازارچه بیان کرد.

«حشمت رضایی» افزود: لزوم ساماندهی و احداث روکش آسفالت محور سد شرفشاه، استقرار و تجهیز پایانه حمل و نقل، تجهیز مرکز ایمنی اطفای حریق،  رفع مشکلات آنتن دهی تلفن همراه در محل مرز، سامان دهی توقف گاه و ایجاد برخی امکانات و زیرساخت ها برای فعالان در مرز از دیگر مشکلات و مسایل بازارچه مرزی سومار است.

استاندار کرمانشاه صبح امروز با همراهی شهریار حیدری نماینده مردم گیلانغرب، سرپل ذهاب و قصرشیرین و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی با استقبال فرماندار و مسوولین شهرستان وارد گیلان‌غرب شد.

بازدید از بازارچه مرزی سومار و مشکلات مبادلات تجاری و رانندگان  به صورت میدانی، بازدید از روند پیشرفت عملیات اجرایی جاده گیلانغرب- زله زرد - سومار که از نظر اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دارای اهمیت ویژه ای است، از برنامه های سفر استاندار کرمانشاه به گیلانغرب بود.

مرز سومار در فاصله ۶۷ کیلومتری گیلانغرب و ۹۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده، در آن سوی مرز و در عراق، نزدیک ترین شهر به سومار، شهر مَندلی از توابع فرمانداری بلدروز است که ۱۵ کیلومتر با سومار فاصله دارد.

بازارچه مرزی سومار فاصله حمل کالا را به بغداد کوتاه‌تر کرده و اکنون بیشتر کالاهای صادراتی به استان‌های شرقی عراق از این معبر صادر می‌شود.

گیلانغرب در غرب کرمانشاه بیش از ۷۲ هزار نفر جمعیت و ۲۰۸ روستا دارد که در دوران هشت سال دفاع مقدس به عنوان دومین شهر مقاوم کشور ۷۵۰ شهید، ۲ هزار و ۳۰۰ جانباز و ۱۴۱ آزاده سرافراز تقدیم انقلاب و کشور کرده است.

کد خبر 46458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =