صادرات محصولات حوزه معدن از ۵ میلیارد دلار گذشت

بررسی آمارهای تجارت خارجی در پنج ماهه ابتدایی امسال حاکی از صادرات پنج میلیارد و ۸۸ میلیون دلاری محصولات بخش معدن و صنایع معدنی است. آماری که در هم‌سنجی با پارسال رشد ۱۲۶ درصدی نشان می‌دهد.

به گزارش اگزیم‌نیوز، این میزان صادرات معادل ۲۱ میلیون و ۹۷۸ هزار تن انواع محصولات است که از نظر وزنی نیز افزایشی ۱۱ درصدی داشته است.

برپایه این گزارش، در این مدت بیشترین میزان صادرات مربوط به زنجیره فولاد و محصولات فولادی مرتبط با بیش از سه میلیارد و ۸۹ میلیون دلار و ثبت رشد ۱۷۶ درصدی بود.

پس از آن، مس و محصولات پایین‌دستی با صادرات ۶۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دلاری و رشد ۸۲ درصدی در مکان دوم قرار گرفته است.

در پنج ماهه نخست امسال همچنین «سایر معدن و صنایع معدنی» ‌ با ۳۱۴ میلیون و ۴۶۰ هزار دلار و ثبت رشد ۲۳ درصدی و زنجیره آلومینیوم و محصولات با ۲۴۴ میلیون و ۱۸۰ هزار دلار (رشد ۲۸۷ درصدی) در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

این در حالی است که بیشترین رشد صادرات در این مدت با ۳۷۳ درصد رشد به انواع محصولات سفال، آجر و سرامیک تعلق گرفت.

برپایه این گزارش، در پنج ماهه امسال همچنین بیش از ۱۸۳.۳ میلیون دلار محصولات زنجیره روی، ۱۷۴.۲ میلیون دلار محصولات زنجیره سیمان، ۹۲.۲ میلیون دلار آهن اسفنجی و ۶۹.۶ میلیون دلار انواع سنگ و محصولات مرتبط صادر شد.

انواع فرو، پودر آلومینا، زنجیره تیتان، زنجیره سرب، زنجیره مولیبدن، زنجیره کروم، سنگ آهن دانه‌بندی و کنسانتره و میکا، سایر محصولات صادراتی بخش معدن و صنایع معدنی کشورمان در پنج ماهه امسال را تشکیل می‌دهد.

کاهش وزنی واردات بخش معدن و صنایع معدنی

مطابق این آمارها، از ابتدای امسال تا پایان مردادماه یک میلیون و ۴۲۴ هزار تن انواع محصولات بخش معدن و صنایع معدنی به ارزش یک میلیارد و ۲۹۱ میلیون دلار وارد کشور شد.

این میزان واردات در هم‌سنجی با پارسال از نظر وزنی هرچند با هفت درصد کاهش مواجه شده، اما ارزش این میزان واردات ۶ درصد رشد داشته است.

بیشترین میزان واردات نیز با ۴۶۵ میلیون و ۶۴۰ هزار دلار مربوط به زنجیره فولاد و محصولات فولادی مرتبط به ثبت رسیده است.

صادرات محصولات حوزه معدن از ۵ میلیارد دلار گذشت

کد خبر 46408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =